1. a) Kykladská, mínójská a mykénská kultura a tzv. temné období; Archaické období (8. - konec 6. stol. př. Kr.).
Politické a hospodářské dějiny. b) Proč je nutno studovat antiku a její dědictví? Druhý život homérských eposů. 2. a) Archaické období. Kultura - jazyk, písmo, písemnictví, náboženství, filosofie, hudba, věda, výtvarné umění, architektura; b) Středověký zájem o antickou literaturu. Česká Kronika trójánská. 3. a) Klasické období.
Politické a hospodářské dějiny; b) Návraty k antice - renesance karolinská, otonská, a renesance 12. století. Athénská demokracie a moderní dějiny. 4. a) Klasické období.
Kultura - písemnictví, hudba, náboženství, filosofie, věda, výtvarné umění, architektura. b) Renesanční návrat k antice. Řecké tragédie na scénách evropského divadla. 5. a) Helénistické období. Politické a hospodářské dějiny; b) Renesanční hodnocení antických dějin.
Evropské Alexandreidy. 6. a) Helénistické období. Kultura - jazyk, písemnictví, náboženství, filosofie, věda, výtvarné umění a architektura, urbanismus. b) Aristotelés a Platón ve středověku.
Helénistické baroko jako inspirace.
V přednáškách jsou studenti seznamováni s vybranými kapitolami z antických politických, hospodářských a kulturních dějin, mytologie a geografie, a to v kontextu dějin Středomoří. Stručně jsou zmiňovány i otázky antických tradic v různých oblastech především kulturního života evropských, resp. světových dějin.
Látka je vykládána chronologicky, od začátků Řecka v kykladské kultuře přes mykénské období, temné období, archaické, klasické a helénistické období.