Charles Explorer logo
🇬🇧

Speciální pedagogika II. (znevýhodněného člověka s mentálním postižením, tělesným postižením a se zrakovým postižením)

Class at Faculty of Education |
ORSP18902

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením:

Psychopedie jako obor, postavení psychopedie v systému věd. Terminologická vymezení mentálního postižení. Epidemiologie a etiologie mentálního postižení. Psycho-sociální zvláštnosti mentálního postižení v kontextu edukace, klasifikace žáků s mentálním postižením. Právní postavení osob s mentálním postižením v ČR. Metody a prostředky podpory žáků a studentů s mentálním postižením ve vzdělávání a v přípravě na povolání.

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s tělesným postižením:

Výběr ze somatopedické terminologie, typologie poruch hybnosti; vzdělávací možnosti a okruh potřeb v systému ucelené rehabilitace osob s tělesným postižením; podpůrná opatření ve vzdělávání tělesně postižených a zdravotně znevýhodněných dětí/žáků s progresivním nervosvalovým postižením; problematika centrálních poruch hybnosti v somatopedii - výskyt, etiologie, symptomatologie, klasifikace, komunikační, výchovné aspekty; vrozené vývojové vady - incidence, faktory vzniku, psychosociální a socializační aspekty, těžké tělesné postižení jako překážka vývoje, stimulace, facilitace a komunikace těžce tělesně postižených žáků, poradenství osobám s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním;

Speciální pedagogika znevýhodněného člověka se zrakovým postižením:

Člověk se zrakovým postižením, mýty, předsudky na straně intaktní majority i na straně postižených osobností a zrakový handicap. Zrakové vady - typy a stupně zrakových vad, senzorická deprivace, informační deficit. Výskyt a etiologie vad. Systém péče o zrakově postižené v ČR (Centrum zrakových vad, raná péče, spec. mateřská škola, SPC, Integrace v rámci předškolní výchovy, speciální základní škola pro zrakově postižené, speciální třídy, SPC v rámci integrovaného vzdělávání, středoškolská studia, možnosti a podmínky vysokoškolského studia, technická pomoc, Tyfloservis, Rehabilitační a rekvalifikační středisko). Oslepnutí jako zátěžová změna v psychosociální rovině. Informační deficit při chybění vizuálních informací.