Sylabus:
Ekonomika a finanční management ve školské řídící praxi
Finanční management:
Prezenční č ást:
Právní předpisy při financování škol: obecně platné právní předpisy, speciální předpisy pro oblast školství, ostatní předpisy upravující financování škol, způsoby zveřejňování předpisů.
Distanční část:
Zdroje financování škol: základní právní prostředí, náklady školy a jejich členění, zdroje financování,
časové použití prostředků.
Ekonomika vzdělávání:
Distanční část
Kompetence zřizovatele při financování škol: kompetence obcí, krajů, kompetence MŠMT, kompetence zřizovatelů soukromých škol, kompetence zřizovatelů církevních škol, jmenování statutárních orgánů.
Prezenční část:
Rozpočet školy a jejich součástí: základní právní prostředí, návrh rozpočtu školy (právního subjektu), specifické problémy nákladů, stanovení závazných ukazatelů a rozpis provozního rozpočtu, regulace čerpání rozpočtu, kontrola čerpání rozpočtu, rozpočtové změny, rozbor hospodaření,
časové řady.
Fondy příspěvkové organizace: druhy fondů hospodářský výsledek, zásady stanovení hospodářského výsledku, porušení rozpočtové kázně.
Distanční část:
Účetnictví: zákon o účetnictví, předávání funkcí, specifické účetní případy.
Platy, mzdy: základní pojmy a pravidla odměňování z ekon. pohledu, specifické okruhy financování, rozpočet platů a mezd, složky platu, mezd, náhrady, odvody.
Prezenční část:
Doplňková a jiná činnost: právní předpisy, doplňková činnost, jiná činnost, zásady odměňování v doplňkové resp. jiné činnosti.
Kontrola:
Prezenční část základní právní předpisy, obecné principy kontroly, pokuty ukládané za porušení povinností kontrolovaných osob,
Distanční část oznamovací povinnost, příklady kontrolních okruhů.
Aktuální změny v ekonomice a financování škol a ŠZ – prezenční část
Aktuální a novelizované normy související s ekonomikou a financováním škol a ŠZ
Financování regionálního školství
PH max.
The participant is familiar with the basic legal regulations governing the financing of schools and school facilities and their application in school practice and is acquainted with the system of multi-source financing. Part of the course will be devoted to the differences in the financing of schools with public and non-public founders.
They will also get acquainted with the basic competencies of the founder in the establishment or abolition of the school, in the control of its use and in its settlement with the founder and the state budget. The participant will get acquainted with the determination of the economic result, with the principle of material involvement, types of PO funds and the rules of their use. The aim of the accounting chapter is to define the inputs and outputs of accounting, to introduce its management. In the part of salaries and wages, additional and other activities and inspections they will get acquainted with basic concepts in the field of remuneration, rules of the breakdown of wage budget and principles of their use, rules under which a school established by MEYS, municipalities or regions entrusted property and thus provide additional resources for themselves, they will get acquainted with the general principles of control over the management of public funds.