Přednášky:
1. Úvod do předmětu
2. Zdravotní význam pohybu pro lidský organismus,
3. Zdravotní význam pohybu dle ontogenetických období
4. Problematika pohybových aktivit u zdravotně oslabených osob
5. Reakce a adaptace lidského organismu na zatížení
6. Objektivizační metody pro hodnocení zdravotního přínosu pohybových aktivit
7. Lékařské vyšetřování ve sportu, tělovýchovně lékařské prohlídky
8. Zdravotní zajištění v tělovýchově a sportu
9. Rizika pohybových aktivit, úrazová zábrana
10. Bioenergetika pohybových aktivit
11. Diagnostika komponent tělesné zdatnosti a tělesné výkonnosti
12. Principy laboratorních a terénních zátěžových testů
13. Zátěžová diagnostika - využití v různých sportovních odvětvích
14. Zátěžová diagnostika u osob se specifickými potřebami Praktická cvičení:
1. Energetická bilance - metody stanovení příjmu a výdeje energie
2. Dynamometrická vyšetření
3. Stanovení a hodnocení tělesného složení
4. Aerobní zátěžové testy (spiroergometrie na bicyklovém ergometru a na běhacím koberci)
5. Anaerobní zátěžové testy (Boscův test)
6. Anaerobní zátěžové testy (Wingate test, F-v test)
7. Závěrečný seminář, zápočty
The aim of the course is to acquaint students with the basic knowledge of the biological foundations of sports and physical activities and with the principles laboratory and field research methods and their use in physical activities and sports.
The student will get:
Knowledge of the biological basis of physical fitness, adaptation to movement load and genetic conditioning of adaptation, he is familiar with the manifestations of adaptation at the cellular level, with the principles of energy metabolism and metabolic characteristics of load according to the intensity of metabolism and duration and the influence of the histochemical composition of skeletal muscle on the energetics of muscle work. The student acquires knowledge about homeostatic, transport and regulatory mechanisms during movement load, about applications of physiological principles in training, about physiological aspects of loading in ontogeny and in specific population groups, about internal and external factors influencing the performance of an individual, about the health significance of physical activity and is introduced to principles of basic examinations in exercise physiology.
Skills:
The student will be able to define the basic principles of the physiology of body load and adaptation, apply knowledge of the physiology of body load and adaptation to training, use diagnostic procedures of the physiology of body load and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance, specify the differences in physiological reactions and adaptations in individual groups of the population, independently carry out and evaluate simple functional tests
Competence:
The student is competent to use the acquired knowledge of the physiology of body load and adaptations for their application and connection with subsequent subjects such as sports training and sports specialization, to use the acquired information in everyday practice and to apply knowledge of the physiology of body load and adaptations in training, to use diagnostic procedures of body physiology loads and evaluate the results achieved as prerequisites for fitness and sports performance, specify differences in physiological reactions and adaptations in individual population groups, independently perform and evaluate simple functional tests.