1. Základní pojmy v ergoterapii. Historický vývoj ergoterapie a nynější postavení. Role ergoterapeuta v rámci multidisciplinárního týmu. Kazuistika.
2. Všední denní činnosti (ADL)- vyšetření a nácvik. Domácí návšt ěva.
3. Kompenzační pomůcky- rozdělení, specifika výběru, možnosti jejich získání.
4. Praktické využití ergoterapie- simulovaná disabilita při práci v kuchyni. Vyzkoušení kompenzačních pomůcek.
5. Ergoterapie HKK. Úchopy- rozdělení, vyšetření a možnosti nácviku, stimulace čití. Ukázka testů- Purdue Pegboard, Dynamometr Jamar, Jebsen-Taylor. Ukázka pomůcek pro trénink jemné a hrubé motoriky HKK a stimulaci čití.
6. Kognitivní funkce - vyšetření, trénink, možnosti externích pomůcek, kompenzační/adaptační přístup.
7. Ergoterapie v geriatrii (Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba). Prevence pádů.
8. Ergoterapie v pediatrii. Vývoj úchopu, vývoj grafomotoriky, specifikace práce s dětmi. Využití prvky hry při terapii.
9. Ergoterapie na lůžku. Bazální stimulace. Stimulace smyslů.
10. Ergoterapie u neurologických diagnóz (CMP,TBI, RS,…).
11. Ergodiagnostika- vyšetření pracovního potenciálu, využívané testy, modelové činnosti, předpracovní terapie. Využití PC při ergoterapii.
12. Ergoterapie v psychiatrii. Výtvarné a kreativní techniky v ergoterapii.
13. Prezentace seminárních prací.
Cílem výuky je seznámit studenty s významem a nynějším postavením ergoterapie v rámci rehabilitace jako uceleného systému, včetně výkladu zásad pro provoz ergoterapeutického pracoviště. Studenti po absolvování předmětu budou vybaveni znalostmi ergoterapeutických postupů u vybraných diagnóz a budou znát podobnosti a/nebo odlišnosti fyzioterapeutických a ergoterapeutických přístupů u daných pacientů.
V praktické části předmětu si vyzkoušejí práci s vybranými materiály.