Témata přednášek:
1. Aspekty didaktiky gymnastiky II (OSP)
2. Uplatnění nových přístupů ve výuce gymnastiky pro různé skupiny populace (heterogenní skupiny/vulnerabilita, didaktické styly, aktivizační výukové metody, sociální interakce atd.);
3. Soutěže a rozhodování v gymnastických sportech
4. Specifika motorického učení v gymnastice
5. Technika a analýza gymnastických činností
6. Aspekty didaktiky gymnastiky I (hudebně-pohybové vztahy, náčiní, didaktika rytmické gymnastiky atd.) Didaktika hudebně-pohybových vztahů cvičení bez náčiní a s náčiním, tance
7. Hudebně-pohybová kompozice - pohybová skladba v gymnastických sportech a v Gymnastice pro všechny; Historie a vývoj tělovýchovných vystoupení u nás a ve světě; Pohybové skladby ve školní TV Obsah a témata seminářů hudebně-pohybové kompozice:
1. Tvůrčí činnost při tvorbě hudebně-pohybové kompozice. Složky pohybové skladby (pohybová, hudební, choreografická) v hudebně-pohybových motivech. Pohybový obsah skladeb. Výběr hudební předlohy. Vlastní tvorba hudebně-pohybového motivu.
2. Proces realizace hudebně-pohybové kompozice. Hudebně-pohybové motivy, etudy a pohybové skladby. Nápad, námět, myšlenka skladby. Principy tvorby pohybové skladby. Pohybové skladby bez náčiní. Vlastní tvorba hudebně-pohybové etudy bez náčiní.
3. Postup při tvorbě pohybové skladby. Podněty pro vlastní tvůrčí činnost při tvorbě pohybové skladby. Pohybové skladby s náčiním. Vlastní tvorba hudebně-pohybové etudy s náčiním. Hodnocení pohybové skladby.
4. Hudebně-pohybová improvizace. Využití tvůrčích impulsů, dramaturgických podnětů a hudebních inspirací pro vytvoření pohybové odpovědi. Vlastní tvorba pohybové skladby a její prezentace.
5. Tvůrčí činnost při tvorbě hudebně-pohybové kompozice vycházející z obsahu Rytmické gymnastiky, cvičení s náčiním.
6. Tvůrčí činnost při tvorbě hudebně-pohybové kompozice vycházející z obsahu vybraného gymnastického sportovního odvětví.
7. Hudebně-pohybová kompozice vycházející z obsahu tance. Moderní formy cvičení s hudbou. Obsah a témata seminářů cvičení na nářadí a v akrobacii:
1. Akrobatická (motoricko-funkční) příprava v didaktice cvičení na nářadí a v akrobacii
2. Dopomoc a záchrana při cvičení na nářadí a v akrobacii
3. Didaktika vybraných gymnastických dovedností v akrobacii I
4. Didaktika vybraných gymnastických dovedností na gymnastických nářadích I
5. Didaktika vybraných gymnastických dovedností v akrobacii II
6. Didaktika vybraných gymnastických dovedností na gymnastických nářadích II
7. Didaktika vybraných gymnastických dovedností na gymnastických nářadích III
8. Didaktické metody a styly v praktickém použití - příklady využití
9. Principy a realizace tvorby sestav na gymnastických nářadích a v akrobacii
10. -
14. Didaktické výstupy - praktické výstupy studentů zaměřené na výuku gymnastických dovedností Sylabus vznikl v projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UKRegistrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093
Obsah předmětu rozšiřuje praktické, teoretické a didaktické znalosti v dílčích oborech gymnastiky. Je zaměřen na didaktiku výuky cvičení na nářadí a cvičení akrobatických, didaktiku cvičení s tradičním a netradičním náčiním a hudebně-pohybovou kompozici a další dovednosti gymnastiky využitelné ve školní tělesné výchově a v prostředí sportu.
Prostřednictvím strukturovaného učiva, názorné ukázky a praktických cvičení získává student teoretické a didaktické znalosti a dovednosti, které aplikuje do vlastní výuky gymnastických činností.
Absolvent předmětu je způsobilý samostatně a tvůrčím způsobem vytvářet, realizovat a vyučovat gymnastické aktivity pro různé skupiny populace, zaměřené na kultivování pohybového projevu, osvojování si gymnastických dovedností a podněcování pohybové tvořivosti.