1. Tělesná výchova, tělesná kultura, sport, pohybová rekreace, další pohybové aktivity - vymezení pojmů, charakteristika i funkce.
Kinantropologie jako „nauka o člověku v pohybu“ a její základní pojmy: tělo, pohyb, hra, prožitek. Důraz na herní základ sportu - podstata a charakteristika hry (Huizinga, Callois, Fink). 2.
Sport a společnost. Společenské funkce sportu; sport a jedinec.
Paralela mezi tzv. výkonovou společností a výkonnostní orientací ve sportu. Základní orientace sportovních aktivit: výkon, zdraví, nebo prožitek? Stěžejní hodnoty světa sportu. „Values driven coaching“ jako cesta k úspěchu i výchově osobnosti.
Struktura sportu a jeho diferenciace podle věku a úrovně. Sedmiúrovňová typologie sportu podle Cruma. 3.
Historie sportu. Kořeny sportu ve vývoji lidských kultur.
Kalokagathia a areté jako antické dědictví. Vznik a vývoj moderního sportu v Evropě; postupná institucionalizace v průběhu 20. století. 4.
Olympismus. Antický odkaz i novodobý olympismus.
Pierre de Coubertin. Profesionalismus versus amatérismus.
Filosofický základ olympismu - olympismus jako filosofie života. Olympijská charta.
Posun priorit v průběhu jeho vývoje; současné problémy. 5. Etická dimenze sportu.
Základní etické kodexy světa sportu. Rozbor konkrétních kodexů LH.
Fair play jako jádro etiky sportu; základní principy. Organizační struktura hnutí fair play.
Výchova svědomí.
Společenskovědní disciplíny a jejich aplikace do oblasti sportu – vymezení pojmů, charakteristika i funkce.
Kinantropologie jako „nauka o člověku v pohybu“ a její základní pojmy: tělo, pohyb, čas, prožitek.
Studenti se seznámí s herním základem sportu (Huizinga, Callois, Fink), se stěžejními hodnotami světa sportu a se systémem „Values driven coaching“ jako cestě k úspěchu i výchově osobnosti.
Důraz bude kladen též na historii, filosofický základ i postmoderní problémy olympismu. Výuka bude vrcholit reflexemi etické dimenze sportu a fair play jako jejího jádra.