Přednášky: 1. Předmět sociologie. Od individuální sociální zkušenosti k sociologii. Vznik sociologie v 19. st. jako součást modernizačního procesu. Rozdílnosti v koncipování předmětu sociologie, sociologie jako multiparadigmatická věda. Vztah k jiným společenským vědám. 2. Struktura a funkce sociologie. Sociologie jako věda, její funkce (deskripce, explanace, rozumění, sociotechnika, ideologická a kritická funkce, problém hodnocení). Vztah teorie a empirie, vnitřní struktura sociologie, odvětvové disciplíny. Metody výzkumu, výzkumné projekty, problém reprezentativity, validita dotazování. 3. Vývoj sociologie. Velké sociologické systémy v 19. století (Comte, Marx, Durkheim, Pareto, Weber, Simmel) Období velkých empirických výzkumů. 4. Soudobé sociologické směry. Analytické, systémové, konfliktualistické a interpretativní paradigma. Tradice české sociologie. 5. Příroda, kultura a společnost. Vztah přírodního a kulturního, problém antropogeneze. Utváření institucí, formování a přenos kulturních vzorců, úloha hodnot a norem (morálka, právo). Vztah kategorií sociální jednání a sociální systém. 6. Sociální struktura. Struktura a stratifikace. Problém sociální nerovnosti, sociální distance. Třídy a vrstvy. Status, mobilita, sociální kapitál. 7. Sociální seskupení. Skupiny a agregátní celky (útvary). Davy a kolektivní jednání. Malé sociální skupiny, jejich klasifikace a dynamika (konflikty). 8. Instituce. Stát a problém legitimity moci. Instituce, organizace a byrokracie (pojetí M. Webera a pozdější kritika byrokracie). 9. Sociologie aktéra a jednání. Osobnost a sociální role, význam symbolické interakce, socializace. Orientace jednání (hodnoty, normy, postoje). Sociální kontrola, sociální patologie a deviace (anomie, etiketizace) 10. Sociologické přístupy k rodině. Sociologie věkových skupin, fáze životního cyklu. Sociologie zdraví, nemoci a smrti. 11. Člověk ve sféře práce a organizace. Práce, kvalifikace, zaměstnání a kariéra. Sociologický výzkum podniku, proměny přístupu k řízení. Lidské zdroje v organizaci, možnosti využití sociologie (výzkumy sociálního klimatu, kultury organizace). Výzkumy klientů a trhu. 12. Společenské procesy. Teorie společenské změny (revoluce, evoluce, pokrok). Procesy modernizace, globalizace, společnost post-industriální, post-moderní. 13. Proměny hodnot, kulturních vzorců a volného času v moderní společnosti. Společnost hojnosti, konzumu, volného času či masové kultury?
* 14. Úloha masmédií, komunikace, jazyka, role veřejného mínění.
Cílem kuru je seznámit studující se základními klíčovými pojmy, koncepty a teoriemi sociologie. V průběhu kurzu tedy budou studující seznámeni s nedůležitějšími sociologickými teoriemi a koncepty jako jsou: proces socializace, sociální interakce v každodenním životě, stratifikace ve společnosti, postavení jedince ve společnosti, deviace, a s tématy jako jsou rodina, manželství, stáří apod. z pohledu sociologie.
Studující budou také seznámeni se závěry sociologických výzkumů.