Přednášky: 1. Předmět sociologie. Od individuální sociální zkušenosti k sociologii. Vznik sociologie v 19. st. jako součást modernizačního procesu. Rozdílnosti v koncipování předmětu sociologie, sociologie jako multiparadigmatická věda. Vztah k jiným společenským vědám. 2. Struktura a funkce sociologie. Sociologie jako věda, její funkce (deskripce, explanace, rozumění, sociotechnika, ideologická a kritická funkce, problém hodnocení). Vztah teorie a empirie, vnitřní struktura sociologie, odvětvové disciplíny. Metody výzkumu, výzkumné projekty, problém reprezentativity, validita dotazování. 3. Vývoj sociologie. Velké sociologické systémy v 19. století (Comte, Marx, Durkheim, Pareto, Weber, Simmel) Období velkých empirických výzkumů. 4. Soudobé sociologické směry. Analytické, systémové, konfliktualistické a interpretativní paradigma. Tradice české sociologie. 5. Příroda, kultura a společnost. Vztah přírodního a kulturního, problém antropogeneze. Utváření institucí, formování a přenos kulturních vzorců, úloha hodnot a norem (morálka, právo). Vztah kategorií sociální jednání a sociální systém. 6. Sociální struktura. Struktura a stratifikace. Problém sociální nerovnosti, sociální distance. Třídy a vrstvy. Status, mobilita, sociální kapitál. 7. Sociální seskupení. Skupiny a agregátní celky (útvary). Davy a kolektivní jednání. Malé sociální skupiny, jejich klasifikace a dynamika (konflikty). 8. Instituce. Stát a problém legitimity moci. Instituce, organizace a byrokracie (pojetí M. Webera a pozdější kritika byrokracie). 9. Sociologie aktéra a jednání. Osobnost a sociální role, význam symbolické interakce, socializace. Orientace jednání (hodnoty, normy, postoje). Sociální kontrola, sociální patologie a deviace (anomie, etiketizace) 10. Sociologické přístupy k rodině. Sociologie věkových skupin, fáze životního cyklu. Sociologie zdraví, nemoci a smrti. 11. Člověk ve sféře práce a organizace. Práce, kvalifikace, zaměstnání a kariéra. Sociologický výzkum podniku, proměny přístupu k řízení. Lidské zdroje v organizaci, možnosti využití sociologie (výzkumy sociálního klimatu, kultury organizace). Výzkumy klientů a trhu. 12. Společenské procesy. Teorie společenské změny (revoluce, evoluce, pokrok). Procesy modernizace, globalizace, společnost post-industriální, post-moderní. 13. Proměny hodnot, kulturních vzorců a volného času v moderní společnosti. Společnost hojnosti, konzumu, volného času či masové kultury?
* 14. Úloha masmédií, komunikace, jazyka, role veřejného mínění.
The aim of the course is to acquaint students with the basic key terms, concepts and theories of sociology. During the course, students will be acquainted with the most important sociological theories and concepts such as: the process of socialization, social interaction in everyday life, stratification in society, the position of the individual in society, deviation, and topics such as family, marriage, old age, etc. from the perspective of sociology.
Students will also be acquainted with the conclusions of sociological research.