Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodologie výzkumné práce

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PKIN274NC

Sylabus

Zásady pro formulaci výzkumného problému - podklady, východiska a vlastní invence

Spojení definovaného výzkumného problému s cílem a zejména výzkumnou hypotézou; odlišnosti v rámci kvantitativního a kvalitativního výzkumu

Design výzkumu - typ výzkumné studie specifika (průřezové, longitudinální, experimentální designy)

Výzkumný soubor: velikost, přístupy pro odhad velikosti souboru v návaznosti na typ výzkumné studie

Diagnostické nástroje; experimentální faktory: problematika závislých a nezávislých proměnných

Diagnostické nástroje: jejich relevance (validita, reliabilita, objektivita), výběr nástroje s ohledem na cíl výzkumné studie

Logistika sběru dat: čas, examinátoři, náhodné chyby tvořené probandy - vše co zkresluje, nebo může zkreslit mnou získaná data

Kvalitativní výzkum: výzkumný soubor, specifika ve vztahu k typu kvalitativní studie, role výzkumníka (například integrace do zkoumané skupiny)

Kovariační proměnné: mít pod kontrolou proměnné, které mohou falešně měnit míru vztahu, odlišností apod…. (pohlaví, věk, motorická zkušenost)

Analýza dat: jak se orientovat ve zjištěných výsledcích v publikacích - tabulky, matice, grafy, path diagramy apod

Anotace

Cílem předmětu je připravit studenta k samostatnému vypracování designu výzkumné studie s kvantitativním, nebo kvalitativním charakterem v návaznosti na vymezený výzkumný problém. Studenti budou v interaktivních seminářích naplňovat standardy výzkumných studií, jako jsou: metody výběru probandů, samplingové přístupy, výběr diagnostických nástrojů s ohledem na jejich validitu, reliabilitu, objektivitu.

Dále, to budou informace o typech designů – typy průřezových a experimentálních studií s ohledem na interpretaci výsledků získaných těmito odlišnými přístupy. Akcent bude kladen na samotnou logistiku sběru dat a zohlednění kovariačních proměnných.

U kvantitativního výzkumu bude provázanost s předmětem Statistika, jehož výstupy budou využity v tomto předmětu pro orientaci studentů ve výsledcích výzkumných studií tj., jako nástroj porozumění v již publikovaných výzkumech, které jsou hlavní oporou pro formulaci výzkumných problémů.