Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika plavání

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PPLS120N

Sylabus

Výuka je realizována v rozsahu 1/1, což představuje 7 devadesátiminutových přednášek a 14 seminářů (praktických cvičení) s dotací 45 minut. Každý seminář poskytuje teoretické zázemí dílčích témat pro optimální zvládnutí žádané problematiky. Předmět nabízí rozsáhlou podporu v prostředí Moodle II, kde jsou obsaženy všechny podpůrné materiály a odkazy k důležitým zdrojům. V případě zavedení distanční nebo hybridní formy vzdělávání je část výuky realizována prostřednictvím nástroje MS Teams. Předmět je zaměřen převážně prakticky. Studenti připravují a přímo vedou vyučovací jednotku, jsou často zapojování do diskuze, hodnocení a podání zpětné vazby. Mají také možnost účastnit se lekce v reálné plavecké výuce prostřednictvím spolupráce s vybranými plaveckými školami. Hodinová dotace pro praktická cvičení je rozdělena do těchto oblastí: ·       Diagnostika techniky plaveckých způsobů a plavecké zdatnosti (4 lekce) ·       Organizace pohybových programů ve vodě s různým zaměřením (9 lekcí) ·       Hospitace v plavecké výuce. (1 lekce) Přednášky

1. Úvod do předmětu, organizace studia. Benefity pohybových aktivit ve vodě.

2. Organizace pohybového programu ve vodě se zaměřením na plavecké vzdělávání.

3. Organizace pohybového programu ve vodě se zaměřením na pohybový trénink ve vodě.

4. Současná didaktika plavání.

5. Školní plavecká výuka - problematika managementu heterogenní skupiny.

6. Organizace pohybových programů aqua-fitness.

7. Organizace zdravotně zaměřených pohybových programů ve vodě. Semináře

1. Ověřování plavecké úrovně (pohybové testy ve vodě). Diagnostika plavecké kompetence, techniky plavecké lokomoce, diagnostika pro potřeby zpětné vazby. Standardizované škály.

2. Diagnostika techniky plaveckých způsobů a plavecké zdatnosti. Komplexní expertní posouzení pohybového projevu, Nejčastější chyby v technice plaveckých způsobů, korekce chyb. Organizace Cooperova testu plavecké vytrvalosti.

3. Vedení vyučovací jednotky školního plavání – základní a středoškolské vzdělávání. Organizace programu ve vodě zaměřeného na korekci chyb u plaveckých způsobů pro žáky

2. stupně ZŠ a studenty SŠ ve zdokonalovací plavecké výuce.

4. Vedení vyučovací jednotky se zaměřením na záchranné plavání, zážitkové programy. Speciální plavecká průprava pro záchranu tonoucího. Balanční, soutěživé programy, využití prvků plaveckých sportů

5. Vedení vyučovací jednotky se zaměřením na zdravotně orientované plavání a aqua-fitness. Modifikované plavecké způsoby, využití pomůcek. Programy v hluboké a mělké části bazénu.

6. Vedení vyučovací jednotky s využitím pohybového tréninku. Organizace pohybového programu ve vodě zaměřeného na pohybový trénink ve vodě – nepřerušované a přerušované tréninkové metody.

7. Hospitace v plavecké výuce

8. –

14. Didaktické výstupy studentů. Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093

Anotace

Obsah předmětu rozšiřuje teoretická znalosti, praktické dovednosti a didaktické kompetence studentů při tvorbě pohybových programů ve vodě. Tyto programy jsou zaměřené na plaveckou výuku, pohybový trénink ve vodě, aqua-fitness, zdravotní plavání nebo na programy se zážitkovým obsahem, které je možné využít jak ve školní tělesné výchově, tak v prostředí volnočasových aktivit nebo sportu.

Strukturování učiva, názorné ukázky a praktická cvičení umožňují studentům osvojené znalosti, dovednosti i didaktické kompetence aplikovat do vedení programů s tímto obsahem. Absolvent předmětu je způsobilý samostatně a tvůrčím způsobem vytvářet i realizovat programy pro různé skupiny populace, zaměřené na kultivaci pohybového projevu ve vodě, rozvoj svalové zdatnosti nebo pohybové hypokineze.