Přednášky:
1) Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.
2) Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk,
3) Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí.
4) Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí ranné specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku.
5) Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, po čet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink
6) Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti.
7) Specifika, metody, prostředky a formy rozvoje rychlostních a obratnostních schopností a pohyblivosti.
8) Specifika, metody, prostředky a formy rozvoje silových a vytrvalostních schopností.
9) Technická, taktická a psychologická příprava a její význam ve sportovní přípravě dětí Semináře:
10) Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura.
11) Psychomotorické učení, základní přístupy k motor. učení. Kritika tradičních (technických) přístupů ke sport. tréninku mládeže, taktický a integrativní přístup, kognitivně orientované přístupy. Taktický, kognitivní a vizuální trénink.
12) Diagnostika a expertíza sportovního výkonu a učení ve sportovní přípravě dětí. Diagnostika pohybové a sportovní výkonnosti. Diagnostika pohybových dovedností, kvalitativní analýza a její modely, diagnostika otevřených pohybových dovedností.
13) Výběr talentů. Definice pojmů, proces výběru, etapy výběru.
14) Oblasti zasahující do sportovní přípravy dětí ? rodina, škola klub.
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam.
V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Samostatnou problematikou je výběr talentů, jeho procesuální stránka, zabezpečení a etapy.
Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.