Charles Explorer logo
🇨🇿

Sportovní příprava dětí a mládeže

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PPPD023TSA

Sylabus

1.      Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.

2.      Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk, senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí rané specializace a tréninku odpovídajícího vývoji.

3.      Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink

4.      Složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rozvoj rychlostních a silových schopností - metody, formy a prostředky rozvoje. Vliv dlouhodobé přípravy na rozvoj těchto schopností.

5.      Složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rozvoj vytrvalostních a koordinačních schopností a pohyblivosti - metody, formy a prostředky rozvoje. Vliv dlouhodobé přípravy na rozvoj těchto schopností

6.      Specifika rozvoje dalších složek sportovního tréninku ve sportovní přípravě dětí. Specifika technické přípravy – nácvik a zdokonalování pohybových dovedností. Taktická příprava a specifika nácviku taktických dovedností. Psychologická příprava a její specifika ve sportovní přípravě dětí.

Anotace

Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam.

V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Samostatnou problematikou je výběr talentů, jeho procesuální stránka, zabezpečení a etapy.

Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.