Charles Explorer logo
🇬🇧

Special Pedagogy

Class at Faculty of Physical Education and Sport |
PPPD149N

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky:

1. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie). Rehabilitace hybnosti jako součást pedagogické rehabilitace (Vojtova reflexní lokomoce, metodika manželů Bobathových, Petöho terapie).

2. Normalita a abnormalita ve speciální pedagogice. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zdravotním postižením.

3. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky).

4. Základní systém organizace péče o lidi se specifickými potřebami, včetně školství a profesní přípravy. Vymezení systému poradenství pro jedince se specifickými vzdělávacími potřebami.

5. Rodina a dítě se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy, výchovné přístupy v rodině, spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.

6. Předškolní (institucionální) výchova dětí se zdravotním postižením. Cíle, úkoly, přístupy.

7. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.

8. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob se zdravotním postižením.

9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav. Možnosti pracovního uplatnění jedinců se zdravotním postižením. Podporované zaměstnávání. Chráněné dílny.

10. Institut náhradní rodinné péče. Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání). Agrese, agresivita. Šikana.

11. Ústavní a ochranná výchova. Delikvence mladistvých. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých.

12. Vězeňství. Programy zacházení. Systém alternativních trestů. Viktimologie.

13. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí.

14. Komunita neslyšících - kulturní definice hluchoty (?Neslyšící?), organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace. Problematika sociální a pracovní integrace.

Annotation

Presentation of the scientific branch of pedagogy which deals with education of the handicapped is the objective of the subject. Inform students about basic disciplines of special pedagogy, help students achieve the ability to recognize the rights, opinions, feelings and personal dignity of health impaired people.