Přednášky:
1. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Terapie ve speciálněpedagogické péči (stimulace, snoezelen, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, kinezioterapie, animoterapie, činnostní a herní terapie, biblioterapie). Rehabilitace hybnosti jako součást pedagogické rehabilitace (Vojtova reflexní lokomoce, metodika manželů Bobathových, Petöho terapie).
2. Normalita a abnormalita ve speciální pedagogice. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zdravotním postižením.
3. Speciálněpedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky).
4. Základní systém organizace péče o lidi se specifickými potřebami, včetně školství a profesní přípravy. Vymezení systému poradenství pro jedince se specifickými vzdělávacími potřebami.
5. Rodina a dítě se zdravotním postižením - psychosociální faktory výchovy, výchovné přístupy v rodině, spolupráce rodičů s učiteli, výchovnými institucemi a poradenskými pracovišti.
6. Předškolní (institucionální) výchova dětí se zdravotním postižením. Cíle, úkoly, přístupy.
7. Augmentativní a alternativní komunikace - charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.
8. Nestátní neziskové organizace a církevní organizace zabývající se péčí o jedince se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv osob se zdravotním postižením.
9. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav. Možnosti pracovního uplatnění jedinců se zdravotním postižením. Podporované zaměstnávání. Chráněné dílny.
10. Institut náhradní rodinné péče. Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání). Agrese, agresivita. Šikana.
11. Ústavní a ochranná výchova. Delikvence mladistvých. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých.
12. Vězeňství. Programy zacházení. Systém alternativních trestů. Viktimologie.
13. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí.
14. Komunita neslyšících - kulturní definice hluchoty (?Neslyšící?), organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace. Problematika sociální a pracovní integrace.
Předmět se zabývá vybranými tématy z oblasti psychopedie, etopedie, oftalmopedie, surdopedie a somatopedie, seznamuje studenty s moderními trendy péče o jedince se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním, prohlubuje jejich znalosti z oblasti platné legislativy vztahující se k osobám se specifickými potřebami.
Cílem předmětu je hlouběji proniknout do problematiky zejména péče, výchovy a vzdělávání jedinců se specifickými potřebami (tj. s mentálním postižením, poruchami chování, tělesným postižením, smyslovým a
řečovým postižením, se specifickými poruchami učení a chování, s kombinovaným postižením a sociálním znevýhodněním).