1. Speciální pedagogika jako vědní odvětví, vývoj současného paradigmatu
2. Principy a metody speciální pedagogiky, diagnostik ave speciální pedagogice
3. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným jedincům v historickém kontextu
4. Tradiční a současné cílové skupiny speciální pedagogiky, inkluze, legislativa
5. Formování a vývoj současné podoby speciálních institucí podporujících znevýhodněné osoby
6. Nové trendy a významné zákonné standardy v oblasti lidských práv a vzdělávání znevýhodněných osob
7. Způsoby vyrovnávání s důsledky postižení
8. Speciální pedagogika osob se somatickým znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
9. Speciální pedagogika osob se zrakovým znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
10. Speciální pedagogika osob se sluchovým znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
11. Speciální pedagogika osob s komunikačním znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
12. Speciální pedagogika osob s mentálním znevýhodněním a pervazivními poruchami (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
13. Speciální pedagogika osob s poruchami chování (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
14. Speciální pedagogika osob se sociálním znevýhodněním (charakteristika, etiologie, prevalence, edukace, komunikace)
15. Speciální potřeby ve vzdělávání a příbuzná znevýhodnění
Předmět pod ává ucelený přehled poznatků z oblasti výchovy a vzdělávání jedinců s různými formami znevýhodnění a seznamuje posluchače s dějinami a současným pojetím oboru speciální pedagogiky. Předmět posluchače dále seznamuje s jednotlivými cílovými skupinami daných podoborů se zaměřením především na somatopedii a také s konkrétními speciálně pedagogickými metodami a přístupy.
Náplní přednášek budou rovněž aktuální problémy edukace žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním a se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž budou rovněž představeny nové metody a trendy výchovy a vzdělávání výše uvedených skupin jako i postoje a trendy většinové společnosti.