1. Speciální pedagogika jako vědní odvětví, vývoj současného paradigmatu
2. Principy a metody speciální pedagogiky, diagnostik ave speciální pedagogice
3. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným jedincům v historickém kontextu
4. Tradiční a současné cílové skupiny speciální pedagogiky, inkluze, legislativa
5. Formování a vývoj současné podoby speciálních institucí podporujících znevýhodněné osoby
6. Nové trendy a významné zákonné standardy v oblasti lidských práv a vzdělávání znevýhodněných osob
7. Způsoby vyrovnávání s důsledky postižení
8. Somatické postižení (somatopedie)
9. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením
10. Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením
11. Speciální pedagogika osob s komunikačním postižením
12. Speciální pedagogika osob s mentální postižením a pervazivními poruchami
13. Speciální pedagogika osob s poruchami chování (etopedie)
14. Sociální znevýhodnění
15. Speciální potřeby ve vzdělávání a příbuzná znevýhodnění
Předmět podává ucelený přehled poznatků z oblasti výchovy a vzdělávání jedinců s různými formami znevýhodnění a seznamuje posluchače s dějinami a současným pojetím oboru speciální pedagogiky. Předmět posluchače dále seznamuje s jednotlivými cílovými skupinami daných podoborů se zaměřením především na somatopedii a také s konkrétními speciálně pedagogickými metodami a přístupy.
Náplní přednášek budou rovněž aktuální problémy edukace žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním a se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž budou rovněž představeny nové metody a trendy výchovy a vzdělávání výše uvedených skupin jako i postoje a trendy většinové společnosti.