Přednášky:
1. Fylogenetické východisko učení, ontogenetické základy učení.
2. Biologické koncepce a psychologick é teorie učení.
3. Pohybové dovednosti. Výzkum v oblasti senzomotorického učení.
4. Teorie motorické kontroly a teorie motorického učení.
5. Neuropsychologické základy osvojování dovedností. Mechanismy a činitelé v senzomotorickém učení.
6. Časový průběh učení, determinanty průběhu a výsledky senzomotorického učení.
7. Skupinová dynamika při motorickém učení. Způsoby zjišťování úrovně osvojení dovednosti (psychologická a fyziologická instrumentace). Semináře:
1. Reflexy, instinkty, cílevědomé chování a jednání.
2. Druhy učení. (experimenty v oblasti výzkumu učení)
3. Senzomotorické učení v praxi. Klasifikace pohybových dovedností, kritéria klasifikace.
4. Somato-senzorický systém. Transfer.
5. Regulace a řízení motoriky v průběhu učení. Paměť.
6. Druhy motorického učení. Charakteristika „žáka“ (pozornost, motivace, feedback).
7. Činitelé ovlivňující učení a výkon. Optimální organizace a struktura efektivního učení novým pohybovým dovednostem.
Předmět ve značné míře navazuje na znalosti, které studenti získali již během studia fyziologie, antropomotoriky, pedagogiky a didaktiky, psychologie a sociologie, filosofie. Studenti získají širší i hlubší vhled do problematiky motorické kontroly učení obecně a motorického učení zvláště.
Budou seznámeni s teoriemi učení, s biologickou a sociální podstatou učení. Náplň předmětu je směřována především k specifickým teoriím senzomotorického učení, řízení a regulaci pohybů při učení se pohybovým dovednostem a činnostem a k osvojení a pochopení algoritmů aplikace v pedagogické a tělovýchovné praxi studenty.