Přednášky:
1. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
2. Struktura edukačních procesů v tělesné výchově a sportu
3. Globalizace a komercionalizace ve sportu
4. Pohybová inaktivita a sedavý způsob života
5. Tělesná výchova z hlediska pedagogiky sportu
6. Metodologické základy edukačních oborů a pedagogické diagnostiky
7. Pedagogická diagnostika ve sportu a tělesné výchově
8. Inkluze ve sportu a tělesné výchově, vulnerabilní skupiny Témata cvičení:
1. Vybrané problémy současné společnosti z hlediska pedagogiky sportu
2. Možnosti ovlivnění jedince i společnosti ve smyslu pohybově aktivního způsobu života
3. Soudobý výzkum v oblasti pedagogiky sportu
4. Metodologická východiska pedagogické diagnostiky a výzkumu v pedagogice sportu
5. Diagnostika ve sportu a v školní tělesné výchově
6. Odborné posuzování v tělesné výchově a sportu
7. Didaktická diagnostika v tělesné výchově, kontrola, evidence, klasifikace. Škola a školní třída (nástroje diagnostiky vztahů ve třídě, nástroje diagnostiky klimatu školní třídy, nástroje měření klimatu školy)
8. Legislativní parametry a specifika inkluze ve sportu a v tělesné výchově, práce s vulnerabilními skupinami
Předmět se zaměřuje na rozšíření pedagogického základu realizovaného v rámci bakalářského studia při přípravě odborníků v oblasti sportu, tělesné výchovy a dalších pohybových aktivit. Hlavním tematickým zaměřením předmětu je oblast pedagogiky sportu.
Studenti budou postupně seznámeni s podmínkami vzniku a vývoje pedagogiky sportu, především ale bude analyzována současná situace oboru a v rámci seminářů budou studenti aplikovat poznatky pedagogiky sportu na aktuální problematické oblasti v prostředí sportu (komercionalizace, globalizace, inaktivita, sedavý způsob života, mediální kampaně, rovnost atp.), tělesné výchovy (sociální prestiž, uvolňování, motivace atp.) a dalších pohybových aktivit. V rámci studia předmětu budou studenti rovněž seznámeni s možnostmi pedagogické diagnostiky v prostředí sportu a tělesné výchovy, mnohé z konkrétních klinických i testových metod si během seminářů i prakticky vyzkouší.
Jakožto reflexe výše uvedeného bude zhodnocena efektivita a účelnost jednotlivých diagnostických metod v konkrétních situacích. Záměrem je poskytnout studentům takové poznatky, aby následně na jejich základě byli schopni vytvářet vhodné výukové a tréninkové postupy.
Z důvodu nezbytnosti získání kompetencí k práci s vulnerabilními skupinami bude zařazena i inkluze ve sportu, tělesné výchově a pohybových aktivitách, a to jednak formou teoretické analýzy, za druhé pak budou probrány i legislativní parametry inkluze v prostředí sportu a tělesné výchovy.