Charles Explorer logo
🇨🇿

Olympijská výchova

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PPPD194

Sylabus

Témata přednášek:

Olympismus - Olympijské hry - Olympijská pedagogika

Olympijské ideály: Kalokagathie, duch fair play, ideál Ekecherie

Historické reflexe olympismu

Osobnosti olympismu (Pierre de Coubertin, Jiří Stanislav Guth-Jarkovský)

Organizace olympijského hnutí. (MOV, ČOV, ANOK, MOA)

Olympijské symboly a ceremoniály

Olympijská výchova - Evropská charta sportu - Kodex sportovní etiky, Olympijská charta

Olympijská výchova - integrální součást vzdělávacích programů na českých ZŠ a SŠ?

Olympijské principy a hodnoty: terminální - instrumentální, žádoucí - reálné, interiorizace hodnot postojů a přesvědčení

Sport, olympismus, nacionalismus a vlastenectví

Projekty a koncepty odrážející vliv ekonomiky a politiky v olympijském sportu, směřující k potlačení dopingu ve sportu a ukazující sociální přesahy a dopady sportu

Olympijská výchova v mezinárodním kontextu (projekty a aplikace); pedagogické koncepty v olympijské výchově v přípravě učitelů a trenérů v České republice (pedagogické a didaktické aplikace)

Aktivity ČOV a ČOA v oblasti vzdělávání a výchovy a jejich využití v praxi na základní a střední škole či u sportovních týmů mládeže. Hodnocení olympijské výchovy; výzkum v olympijské výchově.

Olympijské parky, dobrovolnictví

Anotace

Předmět Olympijská výchova podporuje identifikaci a šíření olympijských poznatků, myšlenek a hodnot olympismu do vědomí, chování a jednání lidí. Studenti získají hlubší orientaci v oblasti historie a organizace olympijského hnutí a budou moci aktivně a fundovaně diskutovat o minulých i současných problémech v oblasti olympijského sportu i sportu obecně.

Budou vedeni k tomu, aby v souladu s humanistickými idejemi a hodnotami olympismu motivovali své budoucí svěřence k aktivní účasti ve sportu a seberealizaci v pohybové aktivitě. Budou seznámeni s projekty a koncepty olympijské výchovy, ale i vedeni k vytváření vlastních konceptů a metodických materiálů využitelných ve školní i sportovní praxi.

Olympijská výchova u dětí a mládeže je vnímána a koncipována mezipředmětově, napříč kompetencemi k dosažení osobního rozvoje, pro který je sport a pohybová aktivita prostředkem.