Přednášky:
1. Význam pedagogiky v kontextu současného společenského vývoje.
2. Historické kořeny vzniku pedagogiky.
3. Základní pedagogické pojmy.
4. Faktory vývoje a ontogeneze člověka.
5. Struktura edukačních procesů.
6. Základy pedagogiky sportu.
7. Legislativní rámec pedagogických procesů. Semináře:
1. Výchova v antice.
2. Křesťanská výchova.
3. Renesanční a humanistická pedagogika.
4. Alternativní a inovační pedagogické koncepce.
5. Sportovní aktivity jako socializační prostředek u dětí a mládeže.
6. Úvod do motorického učení.
7. Základy pedagogické diagnostiky, komunikace v pedagogice.
Předmět tvoří univerzitní základ teorie a praxe edukačního procesu v přípravě učitelů aplikované tělesné výchovy, učitelů tělesné výchovy, trenérů jednotlivých sportů, pracovníků fyzioterapie, speciálních pedagogů a dalších profesí. V rámci studia předmětu se studenti seznámí s historií i současnými koncepcemi pedagogiky, se zákonitostmi ontogeneze člověka z pohledu pedagogiky, osobností žáka i pedagoga atd.
Součástí kurzu je i základní exkurz do oblasti pedagogické diagnostiky.