Didaktika (teorie vzdělávání; systematizace; didaktika obecná a speciální; modernizace)
Systém didaktiky školní tělesné výchovy (environcentrismus, paidocentrismus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy)
Historický přehled vývoje kurikula školní tělesné výchovy na území současné České republiky od vzniku povinné školní docházky;
Cíle (taxonomie; hierarchie, členění; požadavky na cíle; nejčastější chyby, Magerova technika formulování cíle); syntéza informativního a formativního působení
Plánování v tělesné výchově roční, tematické plány, příprava na vyučování; modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů;
Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání; Učební styly (divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací); Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci;
Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace;
Učitel tělesné výchovy (vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj); Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák"; Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu;
Reflexe a evaluace práce učitele; kázeň v tělesné výchově; spolupráce, zájem a tvořivost; řešení rušivého a nespolupracujícího chování;
Komunikace; rozvoj interpersonální percepce;
Vyučovací metody (klasifikace, analýza, modifikace)
Didaktické styly
Motorické učení (fáze, druhy, oprava chyb, Kolbův cyklus)
Didaktické postupy
Organizační formy tělesné výchovy (školní sportovní organizace a kluby, sport mládeže, mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže);
Synergické i kontradikční podněty ve školní t ělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy; Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická;
Informační zdroje<span data-ccp-prop
Předmět navazuje na psychologii a pedagogiku. U studentů vytváří jednak základ pro studium didaktik jednotlivých sportů, ale především je zaměřen na specifika práce s heterogenní skupinou žáků při školní tělesné výchově.
Konstruktivisticky pojatá výuka klade důraz na práci studentů: seberegulované učení, práci s vlastními prekoncepty, hodnotově orientované vzdělávání atd. tak, aby bylo směřováno k dosažení požadovaných kompetencí pedagoga (didaktických, oborově předmětových i osobnostně kultivujících). Studenti jsou vedeni k porozumění ale i vytváření cílů, obsahů učebních programů, k vedení žáků k učení a jejich aktivní účasti v pohybových a sportovních aktivitách.
Jsou seznámeni s prostředky, způsoby, metodami i postupy jakých lze při výchovně vzdělávacím procesu v tělesné výchově i mimotřídních a mimoškolních pohybových aktivitách využít. Naučí se, jak pracovat s pedagogickými dokumenty i s relevantními informačními zdroji.
Jsou vedeni k sebereflexi a celoživotnímu sebezdokonalování v pedagogické činnosti. Vytvářené kompetence: Porozumění vývoji individuálních pohybových a sportovních potřeb žáků a jejich utváření.
Aplikace druhů senzomotorického učení, vhodných metod a forem v konkrétních pohybových aktivitách. Hodnocení a monitoring formativních výsledků učení a výchovy.