Charles Explorer logo
🇨🇿

Sportovní trénink

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PPPD234C

Sylabus

1         Úvod do předmětu základní informace o předmětu, sportovní trénink jako didaktický proces, didaktika a její obsah, sport a sportovní trénink v současné společnosti 2         Sportovní trénink - teoretická interpretace

Sportovní trénink, cíle a úkoly, systémová a procesuální charakteristika ST. Sportovní trénink jako proces spec. adaptace, motorického učení, soc. interakce. 3        Sportovní výkon

Sportovní výkon a jeho struktura, zkoumáni struktury sportovního výkonu. Sportovní výkon jako výsledek dlouhodobé adaptace. Otázky struktury sportovního výkonu 4         Sportovní výkon

Individuální a týmový sportovní výkon, modelové charakteristiky struktury sportovního výkonu 5         Zatížení

Klasifikace těl. cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specifičnosti, intenzita. Objem zatížení. Velikost zatížení.  6         Zotavení, zatěžování

Fáze zotavení a jejich význam pro trénink. Teorie superkompenzace, frekvence zátěžových podnětů 7         Sportovec jako subjekt a objekt ve sportovním tréninku

Věková specifika a jejich význam při učení, komunikaci, organizaci tréninku, preferované styly učení (dle různých kritérií) a z nich vycházející strategie učení 8         Trenér – nároky na práci trenéra

Nároky na trenéra (profesiografická analýza), předpoklady úspěšné práce trenéra (autorita, odbornost, osobnostní vlastnosti, didaktické kompetence, sportovní i osobní zkušenosti, práce s emocemi, organizační schopnosti), komunikace (včetně přístupu k dětem, profesionálním sportovcům, klientům…) 9         Trenér – didaktické a pedagogické kompetence

Didaktické a pedagogické kompetence (plánování a příprava, realizace /včetně aktivizace/, řízení tréninku, pozitivní klima, kázeň, hodnocení, reflexe a evaluace…), typologie a diagnostika (ADI, DEMOR – dotazník vnitřní motivace, DEMOR – dimenze postojů, EPI apod.) 10     Složky ST, rychlostní schopnosti  a jejich trénink

Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rychlostní schopnosti a jejich struktura, relativní nezávislost. Fyziologická a funkční podstata stimulace rychlostních schopností. Trénink jednotlivých projevů rychlosti 11     Silové schopnosti a jejich trénink

Silové schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata stimulace silových schopností. Metodotvorné činitele a jejich význam pro trénink silových schopností. Trénink jednotlivých projevů síly 12     Vytrvalostní schopnosti a jejich trénink

Vytrvalostní schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata stimulace vytrvalostních schopností. Aerobní výkon, aerobní kapacita, hladina laktát a jejich význam pro trénink vytrvalostních schopností. Trénink jednotlivých projevů vytrvalosti. 13     Individualizace zatížení

Význam individualizace zatížení, laktátová křivka a její význam, analýza laktátové křivky, regresní rovnice zatížení 14     Monitoring zatížení

Monitoring zatížení – neinvazivní metody, využití sporttestrů, analýza grafů srdeční frekvence 15     Trénink koordinace a pohyblivosti

Koordinační schopnosti a jejich struktury, Fyziologická a funkční podstata koordinačních schopností. Trénink koordinace. Pohyblivost a její význam ve sportu, činitelé pohyblivosti, Metody tréninku pohyblivosti. 16     Taktická příprava

Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšleni v tréninkovém procesu. 17     Psychologická příprava

Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava. 18     Specifika psychologické přípravy ve sportu

Formování výkonové motivace, koučování při tréninku a soutěžích 19     Motorické učení

Teoretická interpretace procesu motorického učení, druhy učení, fáze učení, křivka učení, oblasti ovlivňující rychlost učení 20     Technická příprava

Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalováni dovedností. 21     Současné trendy technické přípravy

Technická příprava jako proces učení – implicitní a explicitní učení, průběh učení 22     Rekondice

Význam rekondice ve sportu, druhy rekondičního tréninku. Vztah kondičního a rekondičního tréninku 23     Stavba sportovního tréninku

Cykly ve sportovním tréninku, roční tréninkový cyklus a jeho struktura, mezocykly a mikrocykly, ladění sportovní formy 24     Tréninková jednotka

Tréninková jednotka jako základní stavební jednotka dlouhodobého zvyšování trénovanosti. Druhy tréninkové jednotky. Struktura tréninkové jednotky a cíle a úkoly jednotlivých částí 25     Didaktické formy - metodicko organizační

Metodicko organizační formy (MOF) tréninku – definice, význam. Metodicko organizační formy v jednotlivých druzích sportovního výkonu. Využití MOF v ročním tréninkovém cyklu. Netradiční MOF a jejich uplatnění v tréninku 26     Didaktické formy - sociálně interakční

Sociálně interakční formy (SOF) tréninku – definice, význam. SOF v jednotlivých druzích sportovního výkonu. Výhody a nevýhody jednotlivých SOF. SOF a jejich specifické uplatnění v tréninku z hlediska ontogeneze, výkonnosti a dalších aspektů. 27     Didaktické styly a jejich využívání

Didaktické styly – definice, význam. Kognitivní práh a jeho důležitost pro didaktické styly. Využití didaktických stylů v závislosti na typu sportovního výkonu, ontogenetických zákonitostí a vývoje výkonnosti. 28     Diagnostická technika a prostředky v didaktickém procesu

Diagnostika a její možnosti v rámci didaktického procesu. Diagnostické techniky ve sportovním tréninku. Kvantitativní a kvalitativní přístupy k diagnostice. Didaktická technika a jají využití v tréninku. Soudobé trendy didaktické techniky a jejich perspektiva. 29     Dlouhodobá koncepce ST

Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku. Dvě základní koncepce. Kritická analýza rané specializace. Všestrannost a její význam v dlouhodobém tréninku: 30     Etapy ST

Etapa seznámení se sportem, základního, specializovaného a vrcholového tréninku. Zdůvodnění, obsah. 31     řízení sportovního tréninku

Řízení tréninku: systémové pojetí, identifikace systému, plánování tréninku, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování tréninku. 32     Aklimatizace ve sportu

Aklimatizace - výšková a vysokohorský trénink, časová, tepelná. Základní východiska aklimatizace na trénink a soutěže 33     Vysokohorský trénink a jeho význam ve sportovním tréninku a soutěžích

Fyziologická východiska vysokohorského tréninku. Fáze aklimatizace. Problémové otázky vysokohorského tréninku. Vysokohorský trénink a soutěže. 34     Specifika tréninku žen – ženy a sport

Ženy ve sportu – historická východiska. Specifika ženského organizmu a sport – morfologická, funkční, psychická a sociální specifika. Trenérský přístup k ženám. 35     Specifika tréninku žen – specifika tréninku

Ontogeneze pohybových schopností (porovnání chlapců a děvčat). Specifika tréninku v jednotlivých složkách sportovního tréninku. Trénink a menstruace, trénink a těhotenství. 36     Sport OSP – specifika didaktické interakce

Klasifikace OSP, specifika potřeb jednotlivých klasifikačních stupňů. Historie sportu a tréninku OSP – paralympiády, soutěže neslyšících a mentálně postižených. Kompenzační pomůcky a jejich význam pro trénink a soutěže OSP. Specifické sportovní soutěže a disciplíny OSP. 37     Trénink OSP

Speci

Anotace

Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.