Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie zkušenostního učení /AP/

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PSPP248N

Sylabus

Přednášky: 1. Filosofické a historické kořeny výchovy prožitkem a zkušeností. 1. Učení J. A. Komenského ve vztahu k moderní teorii zkušenostního učení a výchovy. 2. Dílo J. Deweye a teorie zahrnutá do Kolbova cyklu. Návaznost dalších teorií. 3. Vznik a poslání Association of Experiential Education (AEE) . 4. Terminologické vztahy zkušenostní výchovy a učení s oblastí výchovy v přírodě. 5. Charakteristika amerického pojetí zkušenostní výchovy. 6. Zkušenostní učení, rozdíly v pojetí. 7. Vazby tzv. prožitkové pedagogiky k teorii zkušenostního učení a zkušenostní výchovy. Vztah prožitku a zkušenosti. Anglický pojem Experiential Education a německý pojem Erlebnispädagogik. 8. Teorie tzv. prožitkové terapie K. Hahna. 9. Nový pojem výchovy výzvou (Challenge Education). Základy a zacílení. 10. Rozbor programů tzv. expedičního učení (Expeditionary Learning) opírajícího se o zkušenostní učení a výchovu. 11. Český přínos k teorii a praxi tzv. prožitkové pedagogiky. 12. Metody prožitkové pedagogiky a jejich praktické aplikace.

Semináře: 1. Rozbor odborné statě či díla vztahujících se ke zkušenostní výchově. 2. Zhodnocení informačních zdrojů o prožitkové pedagogice.

Anotace

Předmět seznamuje studenty se stále moderní teorií zkušenostního učení a s novou teorií výchovy výzvou. Teorie zkušenostního učení tvoří základní kámen umožňující učení a výchovné působení aktivit v přírodě.

V České republice můžeme v tomto směru čerpat z učení J.A. Komenského.