Charles Explorer logo
🇨🇿

Výchova prožitkem a zkušeností /AP/

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PSPP302N

Sylabus

Přednášky:

1. Učení J. A. Komenského ve vztahu k moderní teorii zkušenostního učení a výchovy.

2. Filosofické a historické kořeny výchovy prožitkem a zkušeností (filantropisté, Dilthey, Neubert).

3. Dílo J. Deweye (Experience and Education) a jeho vliv na koncipování tzv. výchovy zkušeností ( Experiential Education). Návaznost dalších teorií.

4. Anglické Public Schools (Abbotsholme School),reformní pedagogika a alternativní školy.

5. Pedagogo Kurt Hahn a teorie tzv. prožitkové terapie.

6. Pedagogický koncept kurzů Outward Bound (nejvlivnější organizace využívající aktivit v přírodě k výchově charakteru). Koncept výchovy v přírodě.

7. Počátek a současný stav rozvoje německé ?Erlebnispädagogik". Výchovné koncepce založené na ?dobrodružství".

8. Vznik a poslání Association of Experiential Education ( AEE) . Americké pojetí ?experiential education".

9. Pedagogický koncept ?Project Adventure" a ?Expeditionary Learning".

10. Český přínos k teorii a praxi výchovy prožitkem a zkušeností. Významné osobnosti a směry od konce

19. století.

11. Kritické posouzení ?zážitkové pedagogiky" z pohledu pedagogické teorie. Možné vazby k pedagogice sportu.

12. Metody prožitkové pedagogiky a jejich praktické aplikace. Semináře:

1. Rozbor odborné statě či díla vztahujících se ke zkušenostní výchově.

2. Rozbor programu využívajícího aktivity v přírodě k učení a výchově.Skladba programu (dramaturgie) a způsoby zpětnovazebního hodnocení.

Anotace

Předmět seznamuje studenty se stále moderními teoriemi zkušenostního učení a výchovy. Zabývá se také problematikou, která bývá zahrnována pod termíny "zážitková pedagogika" nebo "dobrodružná pedagogika". Uvádí studenty také do

širších souvislostí v rámci pedagogických věd.