Charles Explorer logo
🇨🇿

Aplikace aktivit v přírodě

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PSPP384N

Sylabus

Přednášky:

1. Výchova v přírodě jako samostatný vyučovací předmět (principy, zásady, metody). Situace v ČR a v zahraničí.

2. Výchova v přírodě v mateřských, základních, středních a vysokých školách.

3. RVP základního a středního vzdělávání s předmětovým vztahem ke sportům a aktivitám v přírodě.

4. Využití aplikací (sportů a aktivit v přírodě) na školách v přírodě, blokové výuce a v tematicky zaměřených projektech. Projektové vyučování s využitím aktivit v přírodě.

5. Aplikace sportů a aktivit v přírodě do výuky tělesné výchovy.

6. Aplikace sportů a aktivit v přírodě do výuky všeobecně vzdělávacích předmětů.

7. Programy aktivit v přírodě v mimoškolním prostředí.

8. Aplikace aktivit v přírodě do terapeutických programů. Dobrodružná terapie.

9. Benefity působení aktivit v přírodě na člověka.

10. Teorie vysvětlující působení aktivit v přírodě (programů výchovy v přírodě) na člověka.

11. Koncept „green exercise“.

12. Green exercise: zdravotní benefity cvičení v přírodním prostředí, současné poznatky.

13. Fyziologické aspekty aktivit a jejich preskripce, zdravotní benefity, přehled incidence zranění a jejich prevence.

14. Expedice - působení vícedenních pobytů v malé skupině na zdraví a psychiku jedince. „Adventure race“ a specifika vícedenních vytrvalostních závodů v extrémních podmínkách.

Anotace

Předmět seznamuje posluchače s aplikacemi aktivit v přírodě v různých sférách lidské společnosti. Např. se zabývá. interdisciplinárním využitím aktivit v přírodě v programech dětí a mládeže ve školních i mimoškolních podmínkách, aplikacemi sportů a aktivit v přírodě do výuky všeobecně vzdělávacích předmětů na základní a střední škole nebo s výsledky současného výzkumu v oblasti „Green exercise“ a působení přírodního prostředí na fyzické a mentální zdraví populace.

Je diskutována role přírodního prostředí ve výchově a v osobnostním růstu jedince, nebo využití dobrodružných programů pro terapii jedince.