Charles Explorer logo
🇨🇿

Kurz aktivit v přírodě

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PSPP467

Sylabus

Přednášky:

Úvod do teorie aktivit v přírodě, kořeny aktivit a sportů v přírodě v českých zemních. Komerční využití aktivit a sportů v přírodě.

Cyklistika a cykloturistika.

Teorie hry.

Cvičení v přírodě.

Orientace a orientační běh.

Ekologická a environmentální výchova.

Vybavení do přírody.

Semináře a cvičení:

Vedení družstva - rozdělení rolí, spolupráce při programu, společné úkoly družstva.

Cyklistika a cykloturistika - technika jízdy jednotlivce a skupiny na kole, technologie kola.

Týmová příprava cykloturistické akce, polodenní a celodenní putování a vedení družstva, kulturně poznávací činnost, bezpečnost. Týmové zpracování projektu „Jižní Čechy očima manažerů“.

Orientační běh - práce s mapou a buzolou, odhad vzdálenosti, azimut, orientační hry a cvičení - liniový postup, kontroly uspořádané do hvězdice, skorelauf, štafetový závod - Ovčí ring (O-ring), týmový závod v orientačním běhu.

Hry v přírodě - iniciativní hry - rozvoj důvěry, řešení problémů a rozvoj týmové spolupráce, manažerský víceboj.

Nízké lanové překážky, parkour - cvičení na připravených stanovištích, bezpečnostní pravidla pro stavbu a provozování.

Základy lezení - zásady lezení, překonávání cvičných stěn a bouldering, slaňování, základní uzly, práce s lanem, informace o jištění, prusíkování.

Základy VHT - pohyb po zajištěné cestě, vybavení, bezpečnost.

Ekohry - využití her k vnímání a poznávání přírody, význam a koncepce, příprava a provedení jednoduchých her.

Hry a kulturní aktivity - programy do klubovny či k táborovému ohni.

Reflexe aktivit a hodnocení programu kurzu - různé formy zpětné vazby, anketa, dotazníky atp.

Anotace

Předmět zahrnuje teorii a didaktiku vybraných sportů v přírodě, vybraných druhů turistiky, teorii a praxi iniciativních a kooperačních her i her v přírodě, lanových překážek, soubor přirozených cvičení, základní informace o vybavení do přírody, o bezpečnosti a ekologické výchově. Vedle vzdělávacího zaměření, slouží předmět také jako model programu výchovy v přírodě využívající výchovu prožitkem a dobrodružstvím. Část programu je věnována samostatné práci malých týmů, které získávají a zpracovávají informace o komerčním využití aktivit v přírodě ve zvolené oblasti.