1. Vývoj výchovných systémů směřujících k vytvoření systému ochrany a obrany v celkovém kontextu dějin.
2. Vývoj výchovných systémů směřujících k vytvoření systému ochrany a obrany v našich zemích.
3. Vznik a vývoj institucí, jejichž úkolem bylo zajistit ochranu a obranu obyvatelstva ve světě i u nás.
4. Vývoj legislativy směřující k zajištění ochrany a obrany obyvatelstva.
5. Vývoj mezinárodních smluv majících chránit civilní obyvatelstvo v době válečných konfliktů.
6. Vznik, vývoj a poslání Červeného kříže a půlměsíce ve světě a u nás.
7. Vznik, vývoj a poslání organizované protipožární ochrany ve světě a u nás.
8. Skautské hnutí a jeho role v systému obrany a ochrany obyvatelstva.
9. Sokolské hnutí a jeho role.
10. Vývoj civilní obrany a branné výchovy ve světě a u nás.
11. Další organizace zabývající se humanitární pomocí a ochranou obyvatel.
12. Zákony zabývající se ochranou civilního obyvatelstva u nás od roku
1918.
Ochrana a obrana člověka je fenomén, který lidstvo provází od jeho vzniku. V každé etapě vývoje společnosti nacházíme snahu najít a vybudovat účinný systém, který by člověka chránil před napadením, živelnými katastrofami, epidemiemi a naučil ho přežít v krizových situacích.
Zajištění bezpečnosti státu, ochrany společnosti i jedince je problém, který provází lidstvo od jeho vzniku po současnost. Cílem výuky předmětu historie ochrany obyvatelstva je nejen seznámit posluchače s důležitými a vzájemně se ovlivňujícími událostmi obecných a národních dějin, ale především vést k vytváření historického vědomí, které je nezbytné k chápání souvislostí ve vývoji lidstva.