Předmět je dotován hodnotou 1/1, což znamená, že studenti během semestru absolvují 7 přednášek a 7 cvičení. Předmět je zakončován zkouškou.
Témata a obsah přednášek:
Všechny přednášky probíhají teoretickou formou v posluchárně s projektorem.
Přednáška č. 1
· Výklad požadavků k zakončení předmětu, vysvětlení systému spolupráce v týmech, vysvětlení smyslu dílčích úkolů.
· Sestavení kritérií pro hodnocení didaktického výstupu celou skupinou studentů.
· Systematika úpolových aktivit.
· Úpoly v RVP.
· Princip zvyku na kontakt v školní TV.
· Fyzické, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.
Přednáška č. 2
· Využití organizačních forem a didaktických stylů v úpolových aktivitách.
· Časté chyby při didaktickém výstupu a jejich prevence.
· Princip aplikování situací z bojových sportů v rámci vytváření úpolových her.
· Výsledky výzkumu šetření frekvence zařazování úpolových aktivit v školní TV.
Přednáška č. 3
· Management heterogenní třídy.
· Vulnerabilní jedinci, druhy vulnerability, jak nakládat s určitými problémovými situacemi.
· Sestavení „třídních pravidel“ pro hodiny TV v kontextu zařazování úpolových aktivit.
· Možnosti diagnostiky problémového chování, spolupráce mezi učiteli.
Přednáška č. 4
· Možnosti využití pomůcek v úpolových aktivitách v rámci principu zvyku na kontakt.
· Výhody a nebezpečí hromadných úpolových aktivit.
Přednáška č. 5
· Specifické rozcvičení pro úpolové aktivity.
· Přesah průpravných úpolů do běžného života.
· Biomechanika pádové techniky, principy didaktických řad.
Přednáška č. 6
· Základy sebeobrany – jak učit sebeobranu, když neumíme sebeobranu.
· Výklad § 29 trestního zákoníku.
· Možnosti výchovy k prevenci fyzických konfliktů.
Přednáška č. 7
· Legislativní východiska komunikace se zákonnými zástupci žáků.
· Běžná komunikace se zákonnými zástupci i uvnitř školy, její nastavení a pravidla.
· Diagnostická komunikace.
· Krizová komunikace ve škole.
Témata, obsah a výstupy z učení praktických cvičení:
Všechny lekce probíhají praktickou formou v prostorách pokrytých měkkou podložkou (tatami).
Cvičení č. 1
Kondiční úpolové hry ve dvojicích inspirovány řecko-římským zápasem, hromadné úpolové hry.
Výstup z učení:
· Student umí vymyslet pořadí aktivit tak, aby respektoval princip zvyku na kontakt.
· Student vyjmenuje základní zásady bezpečnosti při úpolových aktivitách v postoji.
· Student demonstruje taktické možnosti řešení vzniklých situací při úpolových aktivitách v postoji.
· Student umí vymyslet alternativu pravidel pro rozmanité úrovně cvičenců.
Cvičení č. 2
Kondiční úpolové hry ve dvojicích na zemi inspirovány grapplingem.
Výstup z učení:
· Student dokáže vlastními slovy popsat, kdy jsou tyto aktivity vhodné a kdy nikoliv.
· Student dokáže rozlišit mezi dominantní a submisivní pozicí, dokáže tyto pozice popsat a zdůvodnit, proč patří do uvedené kategorie.
· Student dokáže do rozcvičky zařadit spektrum průpravných cvičení z oblasti „zápasnické gymnastiky“, kterými vybaví cvičence k taktickým řešením situací. Tato řešení jsou vhodná i do základů sebeobrany.
· Student dokáže popsat a demonstrovat několik průpravných her s jednoduchými pravidly, které jsou vhodné pro zahájení vyučovací jednotky s úpolovou tématikou.
· Student dokáže demonstrovat několik technik z kategorie „sweep“ a „guard passing“. Pro tyto techniky umí navrhnout adekvátní didaktický styl, aby efektivizoval proces učení.
Cvičení č. 3
Úpolové hry s jednoduchými pravidly (přetahy, přetlaky), hromadné úpolové hry.
Výstup z učení:
· Student je schopen vytvořit kreativní úpolovou hru ve vztahu k zamýšlenému kondičnímu efektu. Tyto aktivity umí zařadit na kontinuum principu zvyku na kontakt.
· Student je schopen přizpůsobit konkrétní aktivitu pro různé žáky ve vztahu k heterogenní skupině. Rovněž je schopen navrhnout optimální organizační formu (skupinky) a didaktický styl (s nabídkou obtížnosti).
· Student umí navrhnout množství her v závislosti na nárocích vnějšího prostředí.
Cvičení č. 4
Základní techniky sebeobrany.
Výstup z učení:
· Student umí vyjmenovat a odůvodnit zásady komunikace v konfliktní situaci.
· Student umí svými slovy popsat hodnotové principy, které je vhodné respektovat s ohledem na kulturní zvyklosti ČR.
· Student umí odůvodnit využití konceptu „osobní zóny“ ve vztahu k řešení fyzického konfliktu.
· Student umí popsat a demonstrovat základní postoj a pozici rukou, které jsou pro prekonfliktní fázi stěžejní. Rovněž umí navrhnout spektrum průpravných cvičení, která vedou k osvojení základního postoje.
· Student umí sestavit didaktickou řadu ke specifickému úderu, který je využitelný v sebeobraně.
Cvičení č. 5
Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.
Výstup z učení:
· Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.
· Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.
· Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce a přijata celou skupinou.
Cvičení č. 6
Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.
Výstup z učení:
· Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.
· Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.
· Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce a přijata celou skupinou.
Cvičení č. 7
Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.
Výstup z učení:
· Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.
· Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.
· Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce a přijata celou skupinou.
Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093
Úpoly poskytují jednoduchý a pestrý nástroj ke zkvalitnění náplně hodin pohybových aktivit. Obsah předmětu
Didaktika úpolů systémově navazuje a rozvíjí obsah předmětu Úpoly, který studenti absolvovali v 1. ročníku bakalářského studia. Předmět apeluje na využitelnost úpolových aktivit pro tvorbu tréninkových programů rozsáhlého spektra zaměření. Základní linii probíraných témat tvoří oblasti úpolových aktivit zanesených v RVP.
Během výuky je kladen důraz na přizpůsobování obtížnosti cvičení v závislosti na rozmanitých možnostech cílové skupiny (heterogenní skupiny, případně vulnerabilních jedinců). Předmět rámcuje využití úpolových aktivit pro potřeby školní tělesné výchovy, případně pro další kondiční rozvoj cvičenců v jiných sportovních odvětvích, které pracují s kontaktní složkou pohybu (fotbal, házená, basketbal). Úpolové aktivity poskytují možnosti pro rozvoj rozvoj iniciativy a bojovnosti, ovládnutí strachu pro řešení kontaktních herních situací a zkvalitnění herního potenciálu hráčů. V nekontaktních sportovních odvětvích slouží jako možnost kompenzace či zpestření tréninkové rutiny.
Studenti se v rámci předmětu významně podílí na výběru náplně lekcí po zvážení významu pro svoji budoucí kariéru.