Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika úpolů

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PTUS375N

Sylabus

Předmět je dotován hodnotou 1/1, což znamená, že studenti během semestru absolvují 7 přednášek a 7 cvičení. Předmět je zakončován zkouškou.

Témata a obsah přednášek:

Všechny přednášky probíhají teoretickou formou v posluchárně s projektorem.

Přednáška č. 1

·       Výklad požadavků k zakončení předmětu, vysvětlení systému spolupráce v týmech, vysvětlení smyslu dílčích úkolů.

·       Sestavení kritérií pro hodnocení didaktického výstupu celou skupinou studentů.

·       Systematika úpolových aktivit.

·       Úpoly v RVP.

·       Princip zvyku na kontakt v školní TV.

·       Fyzické, psychické a sociální benefity úpolových aktivit.

Přednáška č. 2

·       Využití organizačních forem a didaktických stylů v úpolových aktivitách.

·       Časté chyby při didaktickém výstupu a jejich prevence.

·       Princip aplikování situací z bojových sportů v rámci vytváření úpolových her.

·       Výsledky výzkumu šetření frekvence zařazování úpolových aktivit v školní TV.

Přednáška č. 3

·       Management heterogenní třídy.

·       Vulnerabilní jedinci, druhy vulnerability, jak nakládat s určitými problémovými situacemi.

·       Sestavení „třídních pravidel“ pro hodiny TV v kontextu zařazování úpolových aktivit.

·       Možnosti diagnostiky problémového chování, spolupráce mezi učiteli.

Přednáška č. 4

·       Možnosti využití pomůcek v úpolových aktivitách v rámci principu zvyku na kontakt.

·       Výhody a nebezpečí hromadných úpolových aktivit.

Přednáška č. 5

·       Specifické rozcvičení pro úpolové aktivity.

·       Přesah průpravných úpolů do běžného života.

·       Biomechanika pádové techniky, principy didaktických řad.  

Přednáška č. 6

·       Základy sebeobrany – jak učit sebeobranu, když neumíme sebeobranu.

·       Výklad § 29 trestního zákoníku.

·       Možnosti výchovy k prevenci fyzických konfliktů.

Přednáška č. 7

·       Legislativní východiska komunikace se zákonnými zástupci žáků.

·       Běžná komunikace se zákonnými zástupci i uvnitř školy, její nastavení a pravidla.

·       Diagnostická komunikace.

·       Krizová komunikace ve škole.  

Témata, obsah a výstupy z učení praktických cvičení:

Všechny lekce probíhají praktickou formou v prostorách pokrytých měkkou podložkou (tatami).

Cvičení č. 1

Kondiční úpolové hry ve dvojicích inspirovány řecko-římským zápasem, hromadné úpolové hry.

Výstup z učení:

·       Student umí vymyslet pořadí aktivit tak, aby respektoval princip zvyku na kontakt.

·       Student vyjmenuje základní zásady bezpečnosti při úpolových aktivitách v postoji.

·       Student demonstruje taktické možnosti řešení vzniklých situací při úpolových aktivitách v postoji.

·       Student umí vymyslet alternativu pravidel pro rozmanité úrovně cvičenců.

Cvičení č. 2

Kondiční úpolové hry ve dvojicích na zemi inspirovány grapplingem.

Výstup z učení:

·       Student dokáže vlastními slovy popsat, kdy jsou tyto aktivity vhodné a kdy nikoliv.

·       Student dokáže rozlišit mezi dominantní a submisivní pozicí, dokáže tyto pozice popsat a zdůvodnit, proč patří do uvedené kategorie.

·       Student dokáže do rozcvičky zařadit spektrum průpravných cvičení z oblasti „zápasnické gymnastiky“, kterými vybaví cvičence k taktickým řešením situací. Tato řešení jsou vhodná i do základů sebeobrany.

·       Student dokáže popsat a demonstrovat několik průpravných her s jednoduchými pravidly, které jsou vhodné pro zahájení vyučovací jednotky s úpolovou tématikou.

·       Student dokáže demonstrovat několik technik z kategorie „sweep“ a „guard passing“. Pro tyto techniky umí navrhnout adekvátní didaktický styl, aby efektivizoval proces učení.

Cvičení č. 3

Úpolové hry s jednoduchými pravidly (přetahy, přetlaky), hromadné úpolové hry.

Výstup z učení:

·       Student je schopen vytvořit kreativní úpolovou hru ve vztahu k zamýšlenému kondičnímu efektu. Tyto aktivity umí zařadit na kontinuum principu zvyku na kontakt.

·       Student je schopen přizpůsobit konkrétní aktivitu pro různé žáky ve vztahu k heterogenní skupině. Rovněž je schopen navrhnout optimální organizační formu (skupinky) a didaktický styl (s nabídkou obtížnosti).

·       Student umí navrhnout množství her v závislosti na nárocích vnějšího prostředí.

Cvičení č. 4

Základní techniky sebeobrany.

Výstup z učení:

·       Student umí vyjmenovat a odůvodnit zásady komunikace v konfliktní situaci.

·       Student umí svými slovy popsat hodnotové principy, které je vhodné respektovat s ohledem na kulturní zvyklosti ČR.

·       Student umí odůvodnit využití konceptu „osobní zóny“ ve vztahu k řešení fyzického konfliktu.

·       Student umí popsat a demonstrovat základní postoj a pozici rukou, které jsou pro prekonfliktní fázi stěžejní. Rovněž umí navrhnout spektrum průpravných cvičení, která vedou k osvojení základního postoje.

·       Student umí sestavit didaktickou řadu ke specifickému úderu, který je využitelný v sebeobraně.

Cvičení č. 5

Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.

Výstup z učení:

·       Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.

·       Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.

·       Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce a přijata celou skupinou.

Cvičení č. 6

Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.

Výstup z učení:

·       Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.

·       Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.

·       Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce a přijata celou skupinou.

Cvičení č. 7

Demonstrace didaktických výstupů a reflexe.

Výstup z učení:

·       Skupiny studentů předvedou zkrácenou lekci zaměřenou na úpolové aktivity.

·       Studenti demonstrují adekvátní výběr didaktických stylů a organizačních forem vzhledem ke stanovenému cíli lekce.

·       Ostatní studenti pronesou odbornou reflexi předvedené lekce. Komentáře a argumenty se budou opírat o seznam kritérií, která byla stanovena na přednášce a přijata celou skupinou.

Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093

Anotace

Úpoly poskytují jednoduchý a pestrý nástroj ke zkvalitnění náplně hodin pohybových aktivit. Obsah předmětu

Didaktika úpolů systémově navazuje a rozvíjí obsah předmětu Úpoly, který studenti absolvovali v 1. ročníku bakalářského studia. Předmět apeluje na využitelnost úpolových aktivit pro tvorbu tréninkových programů rozsáhlého spektra zaměření. Základní linii probíraných témat tvoří oblasti úpolových aktivit zanesených v RVP.

Během výuky je kladen důraz na přizpůsobování obtížnosti cvičení v závislosti na rozmanitých možnostech cílové skupiny (heterogenní skupiny, případně vulnerabilních jedinců). Předmět rámcuje využití úpolových aktivit pro potřeby školní tělesné výchovy, případně pro další kondiční rozvoj cvičenců v jiných sportovních odvětvích, které pracují s kontaktní složkou pohybu (fotbal, házená, basketbal). Úpolové aktivity poskytují možnosti pro rozvoj rozvoj iniciativy a bojovnosti, ovládnutí strachu pro řešení kontaktních herních situací a zkvalitnění herního potenciálu hráčů. V nekontaktních sportovních odvětvích slouží jako možnost kompenzace či zpestření tréninkové rutiny.

Studenti se v rámci předmětu významně podílí na výběru náplně lekcí po zvážení významu pro svoji budoucí kariéru.