* Tematické okruhy: 1. Tělo a tělesné schéma. 2.
Zvláštnosti ve vývoji osob s tělesným postižením. 3. Fyziologie a patologie hybné soustavy. 4.
Somatické vady a onemocnění se závažnými edukačními důsledky: 4. Dětská mozková obrna. 5.
Dětská obrna. 6. Onemocnění nervového systému. 7.
Metabolická onemocnění. 8. Kolagenózy a revmatická horečka. 9.
Vrozené vady lebky. 10. Vrozené vady páteře. 11.
Degenerativní svalová onemocnění. 12. Epilepsie. 13.
Myšlenkový přínos osobností, kter é utvářely českou somatopedii. 14. Vojtova reflexní terapie, Bobathova metoda, synergická reflexní terapie a další. 15.
Koncepce kvality života osob s tělesným postižením. 16. Tělesně postižené dítě v rodině. 17.
Nemoc a její stádia. 18. Ergoterapie versus pracovní výchova. 19.
Soběstačnost jedinců s tělesným postižením. 20. Legislativa. 21.
Plán mobility. 22. Raná péče o děti s tělesným postižením. 23.
Vzdělávací systém se zaměřením na jedince s tělesným postižením. 24. Léčebná pedagogika. 25.
Systém paliativní péče v České republice. 26. Zahraniční trendy v systému péče o jedince s tělesným postižením. 27.
Péče o jedince s tělesným postižením po 26. roku života. 28. Sexualita lidí s tělesným postižením.
Předmět navazuje a rozšiřuje Základy somatopedie. Seznamuje studenty s užším okruhem somatopedické problematiky. Pilíř tvoří konkrétní orgánové a funkční poruchy, dále se studenti seznámí se sociální politikou státu zaměřenou na jedince s tělesným postižením, osvojí si stěžejní legislativní ustanovení.
Významná část předmětu se věnuje možnostem vzdělávání dětí s tělesným postižením v rámci školského systému
České republiky a jejich následnému pracovnímu uplatnění. Studenti také získají přehled o alternativních terapiích uplatňujících se při ovlivňování jednotlivých somatických postižení