Charles Explorer logo
🇬🇧

Pedagogy for persons with visual and aural handicap

Class at Faculty of Physical Education and Sport |
PZTV029N

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky:

1. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku. Raná péče.

2. Způsoby ovlivňování nežádoucího dopadu zrakového postižení na osobnost jedince.

3. Současné trendy v intervenci pro podporu osob se zrakovým postižením. Citová a sexuální výchova. Tyfloandragogika. Intervence poskytovaná dospělým a později osleplým.

4. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání jedinců se zrakovým postižením. Komunikace osob se zrakovým postižením, technické a optické pomůcky pro čtení a psaní. Přístup k informacím.

5. Teorie edukace osob se zrakovým postižením.

6. Prostorová orientace a samostatný pohyb osob se zrakovým postižením, architektonické bariéry, úpravy prostředí.

7. Identita a autonomie, akceptace postižení a kvalita života lidí se zrakovým postižením. Specifika přístupu majoritní společnosti k osobám se zrakovým postižením.

8. Řeč, hlas, artikulace jedinců se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením.

9. Psychomotorický vývoj dítěte se sluchovým postižením. Prognóza vývoje dítěte se sluchovým postižením.

10. Český jazyk v komunikaci neslyšících, úprava textu pro osoby se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu v komunikaci neslyšících. Vibrotaktilní a elektrotaktilní pomůcky. Signalizace pro neslyšící a nedoslýchavé. Komplexní signalizační systémy. Indukční smyčka.

11. Individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam. Kochleární implantát, metodika práce se sluchadly.

12. Teorie edukace osob se sluchovým postižením. Systém, organizace vyučování, vzdělávací programy, učební plány, komunikační strategie ve vyučovacím procesu. Čtení a psaní sluchově postižených.

13. Legislativní opatření vztahující se ke vzdělávání osob se sluchovým postižením, zákon o znakové řeči. Možnost využívání tlumočení do znakového jazyka.

14. Komunita neslyšících, organizace sluchově postižených, zájmové organizace a rodičovská sdružení pro sluchově postižené. Volnočasové aktivity, socializace a pracovní uplatnění jedinců se sluchovým postižením. Semináře:

1. Návštěva mateřské školy pro děti se zrakovým postižením.

2. Beseda se zaměstnancem Střediska rané péče.

3. Rozvoj osobnosti zrakově postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení.

4. Návštěva Rehabilitačního a rekvalifikačního střediska Praha - Dědina.

5. Praktické použití pomůcek pro čtení a psaní u jedinců se zrakovým postižením.

6. Prostorová orientace zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení.

7. Vycházka do centra města - architektonické bariéry, úpravy prostředí, cestování osob se zrakovým postižením.

8. Návštěva logopedické poradny.

9. Logopedická cvičení pro sluchově postižené - ukázky, praktická cvičení.

10. Návštěva mateřské školy pro děti se sluchovým postižením.

11. Beseda s člověkem se sluchovým postižením.

12. Seznámení se znakovou řečí - praktická cvičení.

13. Znaková řeč v praxi - terminologie z oblasti aplikovaných pohybových aktivit.

14. Videoprojekce (divadlo sluchově postižených), próza a poezie sluchově postižených.

Annotation

Basic terminology of the branch, basic information on the personality of a person with a sight defect. Characterisation of his/her perception and consequences ensuing from poor sight.

The development and state of education and vocational and social inclusion of people with sight defects both in this country and in the world.