Charles Explorer logo
🇨🇿

Pohybový systém a prevence pohybových poruch

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PZTV120

Sylabus

Přednášky:

1. Úvod do předmětu, kineziologie jako nauka o účelově řízeném pohybu člověka, základní pojmy.

2. Struktury pohybového systému a jejich provázanost.

3. Funkce pohybového systému (hrubá a jemná motorika, postura a lokomoce).

4. Řízení pohybu (funkce CNS při řízení pohybu).

5. Pohybový vývoj v raném dětském věku (0 - 3 měsíce) + foto a video dokumentace.

6. Pohybový vývoj v prvním roce života (posturální aktivita a reaktibilita, lokomoční stadia, dynamika nepodmíněných reflexů).

7. Změny pohybového systému v jednotlivých životních etapách.

8. Poruchy pohybového systému jako civilizační onemocnění (hypoaktivita, stres, pohybová chudost).

9. Funkční přístup při hodnocení poruch pohybového systému.

10. Problematika motorického vývoje a jeho vztahu k pohybovým poruchám.

11. Význam pohybu v prevenci pohybových poruch.

12. Význam držení těla v prevenci pohybových poruch (jednotlivé názorové směry,postupy posturální korekce).

13. Význam psychohygieny v prevenci pohybových poruch.

14. Zásady konstrukce programů primární i sekundární prevence pohybových poruch. Semináře:

1. -

2. ADL (nácvik ergonomického provádění běžných denních činností - sed, stoj, chůze, vstávání).

3. -

4. Dechová cvičení.

5. -

6. Jóga.

7. -

8. Alexanderova metoda.

9. -

10. Feldenkraisova metoda.

11. -

12. Psychorehabilitační postupy.

13. -

14. Prezentace seminárních prací studentů na zadaná témata.

Anotace

Předmět seznamuje studenty s funkcemi pohybového systému. Pohyb a držení těla patří k základním životním projevům jedince.

Odráží biologický i mentální věk jedince, funkční zdatnost, psychický stav i případnou patologii. Porozumění vzniku a vývoji individuálních pohybových programů za normálních i patologických podmínek je nezbytnou podmínkou pro práci učitelů tělesné výchovy, vychovatelů a trenérů a to zejména tam, kde se setkávají s pohybovou patologií.

Dále se předmět zaměřuje na problematiku primární i sekundární prevence poruch pohybového systému. Kromě vlastních zásad a postupů, poukazuje na psychosomatické vztahy poruch pohybového systému, na možnosti ovlivnění pohybového systému prostřednictvím psychiky.

Studenti se naučí konkrétní vyučovací postupy.