1. Vymezení a charakteristika somatopedie jako vědního oboru. Terminologie. Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. Historie péče o jedince s tělesným postižením. Významné osobnosti oboru.
2. Etiologie a klasifikace tělesných vad a poruch. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. Specifika práce s tělesně postiženými. Kompenzační pomůcky. Ortopedické, protetické a techické pomůcky.
3. Raná péče pro rodiny s tělesně postiženým dítětem. Systém vzdělávání žáků s tělesným postižením. Rehabilitační stacionáře. Předmět dorozumívací dovednosti. Integrace žáků a studentů s tělesným postižením. Předprofesní a profesní příprava. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních (při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách). Herní terapie, herní specialista. Respitní péče.
4. Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení - amputace, deformace, parézy, míšní léze, degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy), Perthesova choroba, progresivní svalová dystrofie (myopatie), poúrazové stavy.
5. Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení - centrální a periferní obrny u dětí, DMO, centrální a periferní obrny u dospělých (Sclerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedreichova heredoataxie), infekční obrna (poliomyelitis).
6. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění). Chronické nemoci a jejich vliv na edukaci a profesní přípravu jedinců (epilepsie, astma).
7. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. Rehabilitace hybnosti jako součást pedagogické rehabilitace.
8. Pojetí těžkého zdravotního postižení a kombinovaných vad. Klasifikace a charakteristika vybraných kombinovaných vad, možnosti edukace. Hluchoslepota, organizace pro jedince s hluchoslepotou (LORM, Via, Záblesk, Klub přátel červenobílé hole), komunikační systémy osob s hluchoslepotou (mluvená řeč, prstová abeceda, Braillovo písmo, Lormova abeceda, daktylografie, znakový jazyk, taktilní podoba znakového jazyka). Augmentativní a alternativní komunikace ? charakteristika, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy.
9. Základní terminologie ve speciální pedagogice. Současné světové trendy speciální pedagogiky. Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a současné legislativní podmínky poskytování poradenských služeb. Poradenská diagnostika a intervence (raná intervence, PPP, SPC, IPPP, SVP). Školní poradenská pracoviště. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením, druh a úroveň legislativních úprav (vzhledem k zaměstnavatelům).
10. Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Rámcové podmínky pro integrativní/inkluzivní výchovu a vzdělávání (školský zákon, vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb., č. 48/2005 Sb., individuální vzdělávací plán, podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením v základní škole). Speciálně pedagogická diagnostika (pojetí, diagnostika v raném a předškolním věku, diagnostika školní zralosti, základní diagnostické metody, hlavní oblasti speciálně pedagogické diagnostiky).
11. Strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum, sociokulturní handicap.
12. Terapie ve speciálně pedagogické péči ? léčebná rehabilitace (Vojtova reflexní lokomoce, metodika manželů Bobathových, ergoterapie, zooterapie: hipoterapie a canisterapie, arteterapie, muzikoterapie, dramatoterapie, taneční a pohybová terapie, biblioterapie, snoezelen).
13. Specifické vývojové poruchy učení ? pojetí, etiologie, klasifikace, diagnostika, charakteristika dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie). Legislativa. Postavení dítěte s SPU v rodině a ve škole (organizace péče a vzdělávání žáků s SPU, hodnocení a klasifikace, postoje učitelů, spolužáků, rodičů k dítěti s SPU).
14. Autismus ? pojetí, etiologie, znaky autistického chování, diagnostická kritéria, cíle výchovy a vzdělávání žáků s autismem, program TEACCH). Specifika práce s autisty.
Předmět podává ucelený přehled z oblasti výchovy a vzdělávání osob s tělesným postižením. Charakterizuje vybrané druhy tělesného postižení, onemocnění a zdravotního oslabení, seznamuje s diagnostikou motoriky a známými rehabilitačními postupy.
Dále se zabývá obecnými základy a terapií ve speciální pedagogice, otázkou vzdělávání a výchovy jedinců s kombinovanými vadami, autismem, specifickými poruchami učení a sociokulturním handicapem.