Přednášky
1. -
2. Charakteristika vybraných druhů tělesného postižení - degenerativní poškození pohybového aparátu, Perthesova choroba, progresivní svalová dystrofie, poúrazové stavy. Edukační důsledky.
3. -
4. Centrální a periferní obrny u dospělých (Sclerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedreichova heredoataxie), infekční obrna.
5. -
6. Teorie vzdělávání tělesně a zdravotně postižených dětí a mládeže.
7. -
8. Volnočasové aktivity jedinců se zdravotním a tělesným postižením. Organizace a sdružení pro jedince se zdravotním a tělesným postižením, význam svépomocných skupin.
9. -
10. Historie péče o osoby s poruchou komunikace, významné osobnosti oboru, výzkumné směřování v současnosti, aktuální otázky logopedické praxe.
11. -
12. Organizace logopedické péče v České republice, modely organizace logopedické péče v zahraničí.
13. -
14. Logopedická prevence v práci speciálního pedagoga, možnosti prevence na primárním stupni zdělávání. Semináře:
1. -
2. Návštěva Kliniky rehabilitačního lékařství.
3. -
4. Videoprojekce (problematika Parkinsonovy nemoci, Alzheimerovy choroby, progresivní svalové dystrofie).
5. -
6. Diagnostika a testování soběstačnosti.
7. -
8. Hlasové poruchy (etiologie, diagnostika, terapie, hlasová hygiena u profesionálů).
9. -
10. Symptomatické poruchy řeči (řeč u DMO, mentálně postižených, zrakově postižených).
11. -12. Alternativní a augmentativní komunikace, komunikační systémy a jejich využití v praxi.
13. -14. Logopedická problematika u seniorů.
Předmět je zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Vede k uvědomění si souvislostí s ostatními speciálně pedagogickými disciplínami.
Somatopedie zahrnuje úvod do typů tělesných postižení (postižení pohybového systému, vnitřní onemocnění, onkologická onemocnění) a zkoumá jejich vliv na kvalitu života jedince a zejména pak na vzdělávací proces. Sleduje vzdělání jedinců ve všech fázích života (raná péče, školní vzdělávání, andragogika, gerontagogika).
Zvláštní pozornost je věnovaná školnímu vzdělávání, které může být realizováno ve specializovaných institucích (Jedličkův ústav, Kociánka) nebo v běžných školách. Zohledněny jsou i postupy inkluze do hodin tělesné výchovy.
Z hlediska somatopedie se studenti učí poměřovat plné funkce jedince a zaměřovat se následně na jeho individuální schopnosti, jež by měl být schopen efektivně rozvíjet.