Charles Explorer logo
🇬🇧

Basics of Pedagogy for persons with visual and aural handicap

Class at Faculty of Physical Education and Sport |
PZTV222

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Obsah výuky: Přednášky:

1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.

2. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy. Osobnost jedince se zrakovým postižením. Možnosti reedukace a kompenzace zraku. Rehabilitační a kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením.

3. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v České republice. Edukace v běžné a speciální škole. Adolescence jedinců se zrakovým postižením, možnosti středoškolského studia; vysokoškolská profesní příprava na zaměstnání.

4. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se sluchovým postižením u nás a v zahraničí.

5. Etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru. Klasifikace sluchových vad a poruch. Důsledky a prevence sluchových vad. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky.

6. Komunikace osob se sluchovým postižením.

7. Raná péče, speciálně pedagogická centra a formy spolupráce s rodinou. Rodina jedince se sluchovým postižením. Včasná sluchově řečová výchova. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Pomůcky pro výchovu a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením. Semináře:

1. Návštěva školy pro děti se zrakovým postižením (základní škola, základní škola praktická, praktická škola).

2. Písmo zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení.

3. Prostorová orientace zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení.

4. Reedukace a kompenzace zraku - praktická cvičení.

5. Návštěva školy pro děti se sluchovým postižením.

6. Reedukace a kompenzace sluchu - praktická cvičení.

7. Videoprojekce (dokument o nevidomých, raná péče).

Annotation

Basic terminology of the branch, basic information on the personality of a person with a sight defect. Characterisation of his/her perception and consequences ensuing from poor sight.

The development and state of education and vocational and social inclusion of people with sight defects both in this country and in the world.