Přednášky ZTV
1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle ZTV. Kategorie zdravotních oslabení.
2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha ZTV v primární a sekundární prevenci a kompenzaci zdravotního znevýhodnění. Pohyb a význam jeho kvality.
3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému.
4. Svalová dysbalance, základní pohybové stereotypy, testování a diagnostika poruch hybného systému.
5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita. +
6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita.
7. Ostatní interní oslabení – metabolická, gynekologická, smyslová neurologická a neuropsychická) jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Semináře a cvičení
1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu: uvolňovací, protahovací, posilovací. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla – oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK → nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I. - Cvičení v ZP – leh (záda, bok, břicho) - uvolnění kloubních struktur a protažení
2. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lI. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla – oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení v základní poloze – leh (záda, bok, břicho) – posílení
3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lII. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla – oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení – základní poloha sed (všechny varianty) – uvolnění, protažení, posílení
4. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lV. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla – oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení – základní poloha klek / vzpor klečmo - uvolnění, protažení, posílení
5. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů V. Diagnostika VDT. - Cvičení - základní poloha stoj - uvolnění, protažení, posílení - Cvičení ve dvojicích – vázané tvary (pomůcky i bez) - Praktická diagnostika VDT
6. Problematika vad nohy – vliv na pohybový systém člověka a uplatnění cvičení při zdravotním oslabení - Cvičení na plochonoží – stimulace, facilitace, hry, kreativita
7. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. - Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla a jejich využití pro různé kategorie oslabení.
8. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu. - Dechov á cvičení s doprovodnými pohyby částí těla a při lokomoci - Prvky dětské jógy
9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace a jejich využití pro různé kategorie oslabení.
10. Cvičení koordinační a rovnovážná a jejich využití pro různé kategorie oslabení.
11. Využití cvičebních pomůcek l. v ZTV, PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.
12. Využití cvičebních pomůcek ll. ve zdravotní TV. , PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.
13. Využití netradičních pomůcek v ZTV. PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.
14. Metodické výstupy. Projekty týkající se prevence VDT u dětí. Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093
Předmět obsahuje základní teoretické znalosti i praktické dovednosti v oblasti vhodných tělovýchovných forem cvičení pro vulnerabilní skupiny jedinců s tělesnými, interními, nervovými a smyslovými oslabeními, tedy pro žáky se SVP. V rámci zdravotní výchovy do vyučovaných forem pohybových aktivit vstupují i programy doporučeníhodné pro seniory. Prostřednictvím teoretických východisek podložených biomedicínskými znalostmi a praktického cvičení jsou vytvořeny podmínky pro základy tvorby (dle metodických postupů) cvičební jednotky pro jednotlivá oslabení nebo specifickou vzdělávací potřebu jedince. Proto specifická pohybová aktivita ve zdravotní tělesné výchově představuje možnost řadu zdravotních oslabení funkčně pozitivně ovlivnit.
Kompetence:
Absolvováním předmětu je student kompetentní vytvářet, organizovat a realizovat zdravotní cvičební programy v rámci prevence, kompenzace či korekce jednotlivých zdravotních omezení a oslabení pro žáky spadající do zdravotní skupiny 1 2 i 3.