Charles Explorer logo
🇬🇧

Remedial physical education

Class at Faculty of Physical Education and Sport |
PZTV250NK

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky ZTV

1. Úvod do studia, stručný přehled vývoje zdravotní TV, koncepce a cíle ZTV. Kategorie zdravotních oslabení.

2. Řízení vyučovacího procesu ve zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha ZTV v primární a sekundární prevenci a kompenzaci zdravotního znevýhodnění. Pohyb a význam jeho kvality.

3. Základní pojmy z patologie, příčiny vzniku poruch hybného systému, vliv civilizačních faktorů, základní typy poruch hybného systému.

4. Svalová dysbalance, základní pohybové stereotypy, testování a diagnostika poruch hybného systému.

5. Oslabení respiračního systému a pohybová aktivita. +

6. Oslabení kardiovaskulárního systému a pohybová aktivita.

7. Ostatní interní oslabení - metabolická, gynekologická, smyslová neurologická a neuropsychická) jejich specifické rysy a charakter pohybových činností. Semináře a cvičení

1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu: uvolňovací, protahovací, posilovací. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK → nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I. - Cvičení v ZP - leh (záda, bok, břicho) - uvolnění kloubních struktur a protažení. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lI. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení v základní poloze - leh (záda, bok, břicho) - posílení

3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lII. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení - základní poloha sed (všechny varianty) - uvolnění, protažení, posílení

4. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů lV. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře, pánve a DKK. - Cvičení - základní poloha klek / vzpor klečmo - uvolnění, protažení, posílení

5. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů V. Diagnostika VDT. - Cvičení - základní poloha stoj - uvolnění, protažení, posílení - Cvičení ve dvojicích - vázané tvary (pomůcky i bez) - Praktická diagnostika VDT

6. Problematika vad nohy - vliv na pohybový systém člověka a uplatnění cvičení při zdravotním oslabení - Cvičení na plochonoží - stimulace, facilitace, hry, kreativita Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání. - Dechová cvičení bez doprovodných pohybů částí těla a jejich využití pro různé kategorie oslabení.

8. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu. - Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla a při lokomoci - Prvky dětské jógy

9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace a jejich využití pro různé kategorie oslabení.

10. Cvičení koordinační a rovnovážná a jejich využití pro různé kategorie oslabení.

11. Využití cvičebních pomůcek l. v ZTV, PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.

12. Využití cvičebních pomůcek ll. ve zdravotní TV. , PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.

13. Využití netradičních pomůcek v ZTV. PA pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.

14. Metodické výstupy - dokončení, zápočty

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Zdravotní tělesná výchova je formou školní i mimoškolní tělesné výchovy pro žáky, studenty i dospělé, zařazené lékařem do III. zdravotní skupiny. Předmětem se studenti seznamují s vhodnou tělovýchovou pro tělesná, interní, nervová a smyslová oslabení a dalšími, tzv. kategoriemi zdravotních oslabení, do nichž vstupují i programy doporučeníhodné pro seniory.

Teoretická, pedagogicko-psychologická východiska předmětu jsou podložena biomedicínskými znalostmi respektovanými v pedagogické praxi. Proto pohybovou aktivitou ve zdravotní tělesné výchově máme možnost řadu zdravotních oslabení funkčně pozitivně ovlivnit.