Přednášky:
1. Úvod do předmětu, historie oboru, základní pojmy.
2. Komprehensivní neboli ucelená rehabilitace. Definice. Klasifikace.
3. Léčebná rehabilitace I. Fyziatrie. Fyzikální terapie. Fyzioterapie.
4. Léčebná rehabilitace II. Fyzioterapeutické metody, techniky a koncepty.
5. Léčebná rehabilitace III. Ergoterapie. Funkce pohybového systému (jemná a hrubá motorika, postura a lokomoce) a její poruchy.
6. Tvorba edukačních programů pro různé skupiny pacientů, technické předpoklady, motivace. Animoterapie.
7. Technická rehabilitace.
8. Psychologická rehabilitace. Syndrom vyhoření u pečujících osob. Reakce na stres. Přístupy rodičů k dítěti se zdravotním postižením.
9. Pracovní rehabilitace - pracovní rehabilitace osob se zdravotním postižením, organizace a řízení pracovní rehabilitace. Poradenství pro volbu povolání, vyhledávání vhodného zaměstnání na trhu práce.
10. Sociální rehabilitace - zdravotně postižení v naší společnosti. Problematika minoritního postavení ve společnosti. Problematika bydlení.
11. Osobní asistence. Dobrovolnictví. Pacientské organizace. Respitní péče. Úloha sportu v sociální rehabilitaci osob se speciálními potřebami.
12. Pedagogická rehabilitace. Problematika integrace - výhody a nevýhody. Speciální školství.
13. Alternativní pedagogické metody a jejich využití u osob se speciálními potřebami (waldorfská pedagogika, Montessori).
14. Paliativní péče. Hospic. Další složky ucelené rehabilitace: penitenciární a postpenitenciární péče. Semináře:
1. Zařízení poskytující ucelenou rehabilitaci.
2. Projekt: Vyšetření pohybového systému a odebrání anamnézy.
3. Práce asistenta pedagoga.
4. Projekt: Vytvoření edukačního výstupu (kurz, letáček apod.) pro vybranou skupinu jedinců.
5. Projekt: Tvorba individuálního plánu rehabilitace u vybraného postižení.
6. Práce fyzioterapeuta a práce ergoterapeuta - rozdíly, vymezení kompetencí.
7. Trh práce a zdravotně postižení - prezentace seminárních prací.
8. Pracovní výchova ve vzdělávání, vedení projektu pracovní výchovy - metodická příprava.
9. Příprava praktických cvičení pro rozvoj grafomotoriky.
10. Pracovní výchova a její pojetí v rámci alternativních pedagogických směrů.
11. Příprava pracovního úkolu pro zvolenou skupinu žáků (klientů) - prezentace seminárních prací.
12. Příprava pomůcek pro žáky se zrakovým postižením.
13. a
14. Hospitace do zařízení poskytujícího některou ze složek ucelené rehabilitace.
Předmět seznamuje studenty s problematikou propojení složky léčebné, sociální, pracovní a pedagogické v rámci ucelené (komprehensivní) rehabilitace. U jednotlivých složek se budeme věnovat jejich postupům, metodám, formám i legislativním aspektům.
Cílem je, aby studenti získali orientaci v šíři problematiky ucelené rehabilitace osob se speciálními potřebami. Předmět by měl propojovat znalosti z dalších předmětů z oblasti medicínské, sociální, psychologické a pedagogické.