Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy somatopedie a inkluzivní pedagogiky

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PZTV260

Sylabus

Tematické okruhy:

1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru.

2. Historická východiska v českém a světovém kontextu.

3. Významné osobnosti somatopedie.

4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života.

5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí -

10. revize) a ostatní klasifikace. Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii.

6. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

7. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti.

8. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV a sport.

9. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport.

10. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti.

2. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu.

3. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie.

4. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika).SPC, PPP

5. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí.

6. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením.

7. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky.

8. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu.

9. Workshop - metodologický seminář APA   + BP prezentace studentů + otázky na pozvané vedoucí prací

10.Workshop - Já jsem APA konzultant. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11. Návštěva Chocerady

12. Návštěva SPC nebo OSPOD

13. Návštěva lázní                                                                                                                                                          Seminární úkoly - 3 -"Jedem v tom taky s Parapletem" - doprovázení klientů na sportovní aktivity - aktivní účast na paralympijském školním dni    - téma - Dg. -  písemně zpracovat zvolenou diagnózu s orientací PA- modifikace                                                                                                                                                                           - BP- obhajoba projektu -anotace, literatura, vlastní zájem, výzkumné otázky, vedoucí práce

Anotace

Předmět je zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Vede k uvědomění si souvislostí s ostatními speciálně pedagogickými disciplínami. Somatopedie zahrnuje úvod do typů tělesných postižení (postižení pohybového systému, vnitřní onemocnění, onkologická onemocnění) a zkoumá jejich vliv na kvalitu života jedince a zejména pak na vzdělávací proces. Sleduje vzdělání jedinců ve všech fázích života (raná péče, školní vzdělávání, andragogika, gerontagogika).

Zvláštní pozornost je věnovaná školnímu vzdělávání, které může být realizováno ve specializovaných institucích

(Jedličkův ústav, Kociánka) nebo v běžných školách. Zohledněny jsou i postupy inkluze do hodin tělesné výchovy. Z hlediska somatopedie se studenti učí hodnotit funkce jedince a zaměřovat se následně na jeho individuální schopnosti tak, aby mohly být efektivně rozvíjeny.