Charles Explorer logo
🇬🇧

Basics of Somatopaedy and Inclusive Pedagogy

Class at Faculty of Physical Education and Sport |
PZTV260

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematické okruhy:

1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru.

2. Historická východiska v českém a světovém kontextu.

3. Významné osobnosti somatopedie.

4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života.

5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí -

10. revize) a ostatní klasifikace. Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii.

6. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

7. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti.

8. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV a sport.

9. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport.

10. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.  -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti.

2. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu.

3. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie.

4. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika).SPC, PPP

5. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí.

6. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením.

7. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky.

8. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu.

9. Workshop - metodologický seminář APA   + BP prezentace studentů + otázky na pozvané vedoucí prací

10.Workshop - Já jsem APA konzultant. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11. Návštěva Chocerady

12. Návštěva SPC nebo OSPOD

13. Návštěva lázní                                                                                                                                                          Seminární úkoly - 3 -"Jedem v tom taky s Parapletem" - doprovázení klientů na sportovní aktivity - aktivní účast na paralympijském školním dni    - téma - Dg. -  písemně zpracovat zvolenou diagnózu s orientací PA- modifikace                                                                                                                                                                           - BP- obhajoba projektu -anotace, literatura, vlastní zájem, výzkumné otázky, vedoucí práce

Annotation

The course deals with selected topics from special education of individuals with visual and hearing disability. It deepens students' knowledge of current legislation relating to people with sensory disabilities, penetrates deeper into the issues of care, education and training of these individuals.