Tematické okruhy:
1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru.
2. Historická východiska v českém a světovém kontextu.
3. Významné osobnosti somatopedie.
4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života.
5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí -
10. revize) a ostatní klasifikace.
6. Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii.
7. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.
8. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.
9. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.
10. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport.
11. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.
1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.
2. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.
3. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu.
4. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie.
5. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika).
6. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením.
7. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením.
8. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí.
9. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky.
10. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu.
11. Speciálně pedagogická intervence. Speciálně pedagogická centra. Pedagogicko-psychologické poradny.
12. a
24. Návštěva Dětského centra Strančice. Ucelená rehabilitace včetně pedagogické intervence u dětí s těžkými formami tělesného postižení.
25. a
26. Návštěva Jedličkova ústavu. Přednáška, náhled ve výuce.
27. a
28. Návštěva Jedličkova ústavu. Ergoterapie, léčebná rehabilitace, náhled v hodině aplikované tělesné výchova. Návštěva organizace Asistence.
Předmět je zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Vede k uvědomění si souvislostí s ostatními speciálně pedagogickými disciplínami. Somatopedie zahrnuje úvod do typů tělesných postižení (postižení pohybového systému, vnitřní onemocnění, onkologická onemocnění) a zkoumá jejich vliv na kvalitu života jedince a zejména pak na vzdělávací proces. Sleduje vzdělání jedinců ve všech fázích života (raná péče, školní vzdělávání, andragogika, gerontagogika).
Zvláštní pozornost je věnovaná školnímu vzdělávání, které může být realizováno ve specializovaných institucích
(Jedličkův ústav, Kociánka) nebo v běžných školách. Zohledněny jsou i postupy inkluze do hodin tělesné výchovy. Z hlediska somatopedie se studenti učí hodnotit funkce jedince a zaměřovat se následně na jeho individuální schopnosti tak, aby mohly být efektivně rozvíjeny.