Charles Explorer logo
🇬🇧

Remedial PE

Class at Faculty of Physical Education and Sport |
PZTV261

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky:

1. Úvod do studia, přehled vývoje zdravotní TV, cíle a úkoly zdravotní TV, přehled druhů oslabení. Studijní materiály.

2. Základní diagnostika a testování poruch hybného systému, základní pohybové stereotypy, svalové dysbalance.

3. Příčiny vzniku poruch hybného systému, základní typy poruch hybného systému. Posturální stabilizace.

4. Držení těla, postavení jednotlivých tělesných segmentů, biomechanické zákonitosti.

5. Kompenzační cvičení - uvolňovací, protahovací, posilovací. Fyziologické aspekty, zásady při cvičení, kontraindikace.

6. Vertebrogenní obtíže - akutní, chronické, příčiny, korekce, stabilizace, nevhodné pohybové činnosti, ergonomické zásady.

7. Řízení vyučovacího procesu zdravotní TV, organizační formy. Úloha učitele. Úloha prevence a kompenzace. Pohyb a význam jeho kvality. Semináře

1. Základní cvičební polohy (lehy, vzpory, podpory, kleky, stoj). Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů.

2. Funkční diagnostika hybného systému, vyšetření svalového zkrácení a oslabení, hodnocení držení těla.

3. Cvičení ve vývojových řadách (metoda DNS), cvičení na základě vrozených motorických souher.

4. Cvičení pro dolní končetiny - kyčelní klouby, kolenní klouby, nožní klenba. Metodické výstupy

5. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení. Metodické výstupy.

6. Cvičení relaxační, metodické postupy nácviku relaxace. Metodické výstupy.

7. Metodické výstupy - dokončení, zápočty.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Zdravotní tělesná výchova je formou školní i mimoškolní tělesné výchovy pro žáky, studenty i dospělé, zařazené lékařem do III. zdravotní skupiny. Předmětem se studenti seznamují s vhodnou tělovýchovou pro tělesná, interní, nervová a smyslová oslabení a dalšími, tzv. kategoriemi zdravotních oslabení, do nichž vstupují i programy doporučeníhodné pro seniory.

Teoretická, pedagogicko-psychologická východiska předmětu jsou podložena biomedicínskými znalostmi respektovanými v pedagogické praxi. Proto pohybovou aktivitou ve zdravotní tělesné výchově máme možnost řadu zdravotních oslabení funkčně pozitivně ovlivnit.