Charles Explorer logo
🇨🇿

Základy psychopedie a etopedie

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PZTV262

Sylabus

Tematické okruhy:

1. Úvod do předmětu. Charakteristika psychopedie a etopedie.

2. Historiografická východiska na našem území.

3. Historiografická východiska ve světovém kontextu.

4. Významné osobnosti Česka a Slovenska.

5. Mezinárodní významné osobnosti.

6. Speciálněpedagogická psychopedická a etopedická terminologie.

7. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí -

10. revize) a ostatní klasifikace.

8. Psychopedie ve vztahu k ostatním speciálněpedagogickým disciplínám.

9. Etopedie ve vztahu k ostatním speciálněpedagogickým disciplínám.

10. Cíl, předmět, úkol psychopedie a etopedie.

11. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. Definice. Etiologie mentálního postižení. Klasifikace mentálního postižení. Demence a její definice, charakteristika, projevy, typy.

12. Osobnost jedince s mentálním postižením. Psychický a somatický vývoj.

13. Charakteristika poruch chování a emocí. Definice. Etiologie. Osobnost jedince s poruchou chování a emocí.

14. Speciálněpedagogická diagnostika.

15. Speciálněpedagogická intervence.

16. Organizační členění edukačního systému pro děti s mentálním postižením.

17. Metodika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením.

18. Systém vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením.

19. Inkluze, Integrace, normalizace, humanizace.

20. Inkluzívní vzdělávání jedinců s mentálním postižením.

21. Nové formy péče a podpory pro jedince s mentálním postižením a jejich rodiny.

22. Služby dočasné výpomoci a formy podpory jedinců s mentálním postižením.

23. Nestátní zařízení a občanská sdružení.

24. Etopedické aspekty poruch socializace.

25. Terénní programy.

26. Substituční programy. Harm reduction.

27. Terapeutické komunity.

28. Prevence, prognóza v psychopedii a etopedii

29.APA v psychopedii a etopedii

Anotace

Předmět je v rámci psychopedie zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním a psychickým postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Studenti získají přehled o specifičnosti zákonitostí rozvoje jedinců s mentálním postižním. Těžištěm je pak odborná analýza speciálně-pedagogických výchovně- vzdělávacích potřeb těchto osob, s důrazem na následnou reedukaci, kompenzaci a inkluzi. V etopedické oblasti je předmět orientován na problematiku sociálně narušených jedinců. Pilířem je v tomto etopedickém směru záležitost mravních narušení, jejich klasifikace, formy morálního ovlivňování, prevence a profylaxe. Nedílnou součástí předmětu je vývoj a konstituování obou speciálně-pedagogických disciplín.

Předmět se zaměřuje na hlubší porozumění psychickým procesům, vývoji osobnosti, učení, motivaci a sociální interakci, které jsou relevantní pro pedagogiku a psychologii, u osob od 7 do dospělosti a adekvátní aplikaci APA.

Absolvent předmětu:

- definuje základní principy oboru psychopedie a etopedie a její začlenění ve výchovně vzdělávacích procesech

- je schopen základně popsat historii psychopedie a etopedie v ČR a ve světě

- uvede příklady konkrétních institucí, které vychovávají a vzdělávají osoby s mentální a psychickým znevýhodněním a osoby s poruchou chování

- vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami spadající do etopedie a psychopedie

- uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami z oblasti psychopedie a etopedie

- je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti psychopedie a etopedie (snoezelen, alternativní a augmentativní komunikace, pervazivní vývojové poruchy, hluboká mentální retardace, hyperkinetické poruchy, syndrom, dysfunkce, delikvence, defekt, ústavní výchova, ochranná výchova, diagnostický ústav, OSPOD aj.)

- u vybraných osobností psychopedie a etopedie uvede jejich základní zaměření.

- je schopen objasnit etiologii mentálního postižení a etiologii etopedickou

- vyjmenuje principy edukačního systému a služby sociální péče určené osobám s mentální a psychickou jinakostí a osobám s poruchou chování

- popíše specifika osobnosti, diagnózy a pohybových možností u klienta s mentálním a duševní poruchou a poruchou chování