Tematické okruhy:
1. Úvod do předmětu. Charakteristika psychopedie a etopedie.
2. Historiografická východiska na našem území.
3. Historiografická východiska ve světovém kontextu.
4. Významné osobnosti Česka a Slovenska.
5. Mezinárodní významné osobnosti.
6. Speciálněpedagogická psychopedická a etopedická terminologie.
7. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí -
10. revize) a ostatní klasifikace.
8. Psychopedie ve vztahu k ostatním speciálněpedagogickým disciplínám.
9. Etopedie ve vztahu k ostatním speciálněpedagogickým disciplínám.
10. Cíl, předmět, úkol psychopedie a etopedie.
11. Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení. Definice. Etiologie mentálního postižení. Klasifikace mentálního postižení. Demence a její definice, charakteristika, projevy, typy.
12. Osobnost jedince s mentálním postižením. Psychický a somatický vývoj.
13. Charakteristika poruch chování a emocí. Definice. Etiologie. Osobnost jedince s poruchou chování a emocí.
14. Speciálněpedagogická diagnostika.
15. Speciálněpedagogická intervence.
16. Organizační členění edukačního systému pro děti s mentálním postižením.
17. Metodika výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením.
18. Systém vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením.
19. Inkluze, Integrace, normalizace, humanizace.
20. Inkluzívní vzdělávání jedinců s mentálním postižením.
21. Nové formy péče a podpory pro jedince s mentálním postižením a jejich rodiny.
22. Služby dočasné výpomoci a formy podpory jedinců s mentálním postižením.
23. Nestátní zařízení a občanská sdružení.
24. Etopedické aspekty poruch socializace.
25. Terénní programy.
26. Substituční programy. Harm reduction.
27. Terapeutické komunity.
28. Prevence, prognóza v psychopedii a etopedii.
Předmět je v rámci psychopedie zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Studenti získají přehled o specifičnosti zákonitostí rozvoje jedinců s mentálním postižním.
Těžištěm je pak odborná analýza speciálně-pedagogických výchovně- vzdělávacích potřeb těchto osob, s důrazem na následnou reedukaci, kompenzaci a inkluzi. V etopedické oblasti je předmět orientován na problematiku sociálně narušených jedinců.
Pilířem je v tomto etopedickém směru záležitost mravních narušení, jejich klasifikace, formy morálního ovlivňování, prevence a profylaxe. Nedílnou součástí předmětu je vývoj a konstituování obou speciálně-pedagogických disciplín.