Charles Explorer logo
🇬🇧

Basics of Pedagogy for persons with visual and aural handicap

Class at Faculty of Physical Education and Sport |
PZTV263

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky:

1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Předmět, cíle, metody, prostředky. Terminologie.

2. Historie výchovy a vzdělávání osob se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.

3. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy.

4. Akceptace zrakové vady a sebepojetí člověka se zrakovým postižením. Možné sociální důsledky zrakových vad, postoje a stereotypy společnosti ve vztahu ke zrakovému postižení.

5. Edukační důsledky zrakového postižení u osob slabozrakých, nevidomých, osleplých a s progresivní vadou. Reedukace, kompenzace a náhrada zraku, pomůcky. Čtení a práce s textem. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Edukace v běžné a speciální škole.

6. Výchova a přijetí dítěte se zrakovým postižením v rodině. Diagnostika, včasná intervence a raná péče. Komunikace rodičů s dítětem. Zraková výchova a rozvoj náhradních smyslů.

7. Systém vzdělávání a rehabilitace osob se zrakovým postižením v České republice od raného věku po dospělost. Poradenství, školství, sociální podpora, zdravotnictví, profesní příprava a zaměstnání. Vymezení kompetencí oftalmopeda.

8. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru. Předmět, cíle, metody, prostředky. Terminologie.

9. Historie výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením u nás a v zahraničí.

10. Sluchové vady - klasifikace, etiologie, projevy.

11. Akceptace sluchové vady a sebepojetí člověka se sluchovým postižením. Možné sociální důsledky sluchových vad, postoje a stereotypy společnosti ve vztahu ke sluchovému postižení.

12. Edukační důsledky sluchového postižení u osob nedoslýchavých, neslyšících, ohluchlých a s progresivní vadou. Reedukace, kompenzace a náhrada sluchu, pomůcky. Komunikace osob se sluchovým postižením a znaková řeč. Edukace v běžné a speciální škole.

13. Výchova a přijetí dítěte se sluchovým postižením v rodině. Diagnostika, včasná intervence a raná péče. Komunikace rodičů s dítětem. Sluchová a řečová výchova.

14. Systém vzdělávání a rehabilitace osob se sluchovým postižením v České republice od raného věku po dospělost. Poradenství, školství, sociální podpora, zdravotnictví, profesní příprava a zaměstnání. Vymezení kompetencí surdopeda. Semináře:

1. Návštěva školy pro děti se zrakovým postižením.

2. Písmo zrakově postižených - historie, ukázky, praktická cvičení.

3. Reedukace a kompenzace zraku - praktická cvičení. Videoprojekce (dokument o nevidomých).

4. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení I.

5. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení II.

6. Exkurze do běžné základní školy s integrovaným žákem se zrakovým postižením.

7. Beseda s vysokoškolákem se zrakovým postižením.

8. Návštěva školy pro děti se sluchovým postižením.

9. Reedukace a kompenzace sluchu - praktická cvičení.

10. Videoprojekce (poruchy sluchu; tinnitus; hluchota).

11. Sluchově-řečová výchova dítěte se sluchovým postižením - praktická cvičení.

12. Návštěva speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené.

13. Videoprojekce (raná péče).

14. Beseda s vysokoškolákem se sluchovým postižením.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět podává ucelený přehled v oblasti výchovy a vzdělávání osob se smyslovým postižením. Charakterizuje předmět, cíle, metody a prostředky obou speciálně pedagogických disciplín a nastiňuje pohled do jejich historie.

Zabývá se klasifikací a funkčními projevy zrakových a sluchových vad se zřetelem na jejich akceptaci a sebepojetí

člověka s postižením spolu s možnými dopady do postojů a vztahu společnosti k lidem s postižením. Důraz je kladen na edukační důsledky podle stupně, doby vzniku, popřípadě progrese vady a na specifika školní výuky při použití náhradních smyslů, náhradních komunikačních a orientačních systémů a jejich pomůcek. Důležitou otázkou je pak výchova a přijetí dítěte se smyslovým postižením v rodině, základní diagnostika, včasná intervence a raná péče. Navazuje orientace v systému vzdělávání, rehabilitace a profesní přípravy osob se smyslovým postižením v České republice a vymezení kompetencí speciálního pedagoga.