Přednášky:
1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Předmět, cíle, metody, prostředky. Terminologie.
2. Historie výchovy a vzdělávání osob se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
3. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy.
4. Akceptace zrakové vady a sebepojetí člověka se zrakovým postižením. Možné sociální důsledky zrakových vad, postoje a stereotypy společnosti ve vztahu ke zrakovému postižení.
5. Edukační důsledky zrakového postižení u osob slabozrakých, nevidomých, osleplých a s progresivní vadou. Reedukace, kompenzace a náhrada zraku, pomůcky. Čtení a práce s textem. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Edukace v běžné a speciální škole.
6. Výchova a přijetí dítěte se zrakovým postižením v rodině. Diagnostika, včasná intervence a raná péče. Komunikace rodičů s dítětem. Zraková výchova a rozvoj náhradních smyslů.
7. Systém vzdělávání a rehabilitace osob se zrakovým postižením v České republice od raného věku po dospělost. Poradenství, školství, sociální podpora, zdravotnictví, profesní příprava a zaměstnání. Vymezení kompetencí oftalmopeda.
8. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru. Předmět, cíle, metody, prostředky. Terminologie.
9. Historie výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením u nás a v zahraničí.
10. Sluchové vady - klasifikace, etiologie, projevy.
11. Akceptace sluchové vady a sebepojetí člověka se sluchovým postižením. Možné sociální důsledky sluchových vad, postoje a stereotypy společnosti ve vztahu ke sluchovému postižení.
12. Edukační důsledky sluchového postižení u osob nedoslýchavých, neslyšících, ohluchlých a s progresivní vadou. Reedukace, kompenzace a náhrada sluchu, pomůcky. Komunikace osob se sluchovým postižením a znaková řeč. Edukace v běžné a speciální škole.
13. Výchova a přijetí dítěte se sluchovým postižením v rodině. Diagnostika, včasná intervence a raná péče. Komunikace rodičů s dítětem. Sluchová a řečová výchova.
14. Systém vzdělávání a rehabilitace osob se sluchovým postižením v České republice od raného věku po dospělost. Poradenství, školství, sociální podpora, zdravotnictví, profesní příprava a zaměstnání. Vymezení kompetencí surdopeda. Semináře:
1. Návštěva školy pro děti se zrakovým postižením.
2. Písmo zrakově postižených - historie, ukázky, praktická cvičení.
3. Reedukace a kompenzace zraku - praktická cvičení. Videoprojekce (dokument o nevidomých).
4. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení I.
5. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených - ukázky, praktická cvičení II.
6. Exkurze do běžné základní školy s integrovaným žákem se zrakovým postižením.
7. Beseda s vysokoškolákem se zrakovým postižením.
8. Návštěva školy pro děti se sluchovým postižením.
9. Reedukace a kompenzace sluchu - praktická cvičení.
10. Videoprojekce (poruchy sluchu; tinnitus; hluchota).
11. Sluchově-řečová výchova dítěte se sluchovým postižením - praktická cvičení.
12. Návštěva speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené.
13. Videoprojekce (raná péče).
14. Beseda s vysokoškolákem se sluchovým postižením.
Předmět podává ucelený přehled v oblasti výchovy a vzdělávání osob se smyslovým postižením. Charakterizuje předmět, cíle, metody a prostředky obou speciálně pedagogických disciplín a nastiňuje pohled do jejich historie.
Zabývá se klasifikací a funkčními projevy zrakových a sluchových vad se zřetelem na jejich akceptaci a sebepojetí
člověka s postižením spolu s možnými dopady do postojů a vztahu společnosti k lidem s postižením. Důraz je kladen na edukační důsledky podle stupně, doby vzniku, popřípadě progrese vady a na specifika školní výuky při použití náhradních smyslů, náhradních komunikačních a orientačních systémů a jejich pomůcek. Důležitou otázkou je pak výchova a přijetí dítěte se smyslovým postižením v rodině, základní diagnostika, včasná intervence a raná péče. Navazuje orientace v systému vzdělávání, rehabilitace a profesní přípravy osob se smyslovým postižením v České republice a vymezení kompetencí speciálního pedagoga.