Charles Explorer logo
🇨🇿

Jóga a zdravotní tělovýchova

Předmět na Fakulta tělesné výchovy a sportu |
PZTV291K

Sylabus

Přednášky a semináře:

1. -

2. Setkání s jógou. Přehled doporučené studijní literatury a rozbor hlavních myšlenek, na jejichž základech se rozvíjí teorie i praxe jógy. Pohybová průprava a teorie k procvičování cvičebních vzorů.

3. -

4. Dr. svámí Gítananda a jeho učebnice jógy. Hlavní myšlenky a didaktika pohybové výchovy. Dechová a relaxační cvičení v pojetí zmíněné učebnice.

5. -

6. Lisebeth a jeho místo mezi evropskými autory, píšící o józe. Ásany. Předpoklady za kterých je vhodné ásany procvičovat, jeho shrnutí v deseti bodech. Devět doporučovaných ásan s pokyny pro jejich správné procvičování.

7. -

8. Jóga v denním životě a autoři, kteří ji propagují v České republice. Deset setkání s jógou podle Milady Krejčí. Frekventované jógové sestavy, jejich návaznost a koordinace s dýcháním.

9. -

10. Jóga pro děti, relaxace, cvičení a příběhy podle Karla Nešpora. Důvody, které je třeba brát v úvahu při aplikaci jógových cvičení pro děti. Jaká cvičení lze cvičit při některých onemocněních, bolestech bez prokázané příčiny, poruchách pozornosti spojených s hyperaktivitou apod.

11. -

12. Kursy a cvičební postupy podle Iyengara. Cvičební programy, které zmírňují některé zdravotní problémy. Např. bolesti zad, bolesti hlavy, nohou, nespavost, apod.

13. -

14. Význam indické vzdělanosti pro světovou kulturu očima našich lékařů, Dostálka, Votavy, Šedivého Lepičovské, Doležalové a dalších. Závěrečný seminář s udílením zápočtů.

Anotace

Jóga patří mezi nejstarší zdravotně tělovýchovné systémy. Tisícileté zkušenosti se cvičením a s promýšlením studijních textů, nám dokazují její pozitivní působení jak na tělesné tak i na duševní funkce lidského organismu.

A tak se nám jóga v průběhu vyučování projevuje, jako integrální disciplína, která nahlíží na člověka jako na celek. V knihách indických autorů je právem označována uměním, vědou a filosofií.

Ve výuce je jóga zařazena jako součást zdravotní tělesné výchovy, která se vyučuje na našich školách a jako systém, který ovlivnil i jiné tělovýchovné systémy pozitivně ovlivňující zdravotní stav cvičenců.