Charles Explorer logo
🇬🇧

Philosophy Seminar 1 - Augustine

Class at Protestant Theological Faculty |
RET70114

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Co je filosofie?

• Protiskeptická polemika

• Filosofie jako láska k moudrosti

• Pythagorejský koncept svobodných umění

Četba:

• De ordine, II,35-43 (zrod sedmi svobodných umění z ratio)

• De ordine, II,47-51 (filosofie jako sebepoznání duše a poznání Boha)

Literatura:

• G. O’Daly, The Response to Skepticism and Mechanisms of Cognition, in: E. Stump – N. Kretzmann.

• LK, Sapientiae amor. Pojem moudrosti v Augustinových cassiciackých dialozích, in: Filosofie Augustinova mládí.

• LK, Occultus ordo? Licentiovo a Augustinovo pochopení pořádku v dialogu De ordine, in: Duše zrcadlo. 2. Vztah duše a těla

četba:

• De civitate Dei, XIX,3,1 (vztah duše a těla)

• De immortalitate animae, 15,24 – 16,25 (působení duše na tělo)

• De quantitate animae, 13,22 (vztah duše k ratio a k tělu)

• De quantitate animae 31,61.64 (duše není v těle rozprostraněná) literatura:

• R. Teske, Augustine’s Theory of Soul, in: E. Stump – N. Kretzmann.

• J. Rist, 92-147

• LK, Duše a tělo v Augustinových raných dílech, in: Filosofie Augustinova mládí. 3. Vnímání

četba: De quantitate animae, 23,41 – 25,48 literatura: G. O’Daly, Augustine’s Philosophy of Mind, 80–102. 4. Fantazie

četba: Ep. 6-7 literatura:

• G. O’Daly, Augustine’s Philosophy of Mind, 106-130.

• LK, Fantazie a paměť v Augustinově korespondenci s Nebridiem, in: Filosofie Augustinova mládí. 5. Paměť

četba: Vyznání X,8,12 – X,19,28 literatura:

• R. Teske, Augustine’s Philosophy of Memory, in: E. Stump – N. Kretzmann.

• G. O’Daly, Augustine’s Philosophy of Mind, 131-151.

• LK, Anamnesis

• LK, Čas, sebevztah mysli a řeč podle Augustina, in: Čas a řeč

• LK, Fantazie a paměť v Augustinově korespondenci s Nebridiem, in: Filosofie Augustinova mládí. 6. Čas

četba: Vyznání XI,14,17 – XI,28,38 literatura:

• P. Ricoeur, Čas a vyprávění, I, Praha 2000, str. 19-55.

• S. Knuuttila, Time and Creation in Augustine, in: E. Stump – N. Kretzmann.

• G. O’Daly, Augustine’s Philosophy of Mind, 152-161.

• LK, Čas a intence

• LK, Čas, sebevztah mysli a řeč podle Augustina, in: Čas a řeč

• LK, Plotin a Augustin o čase in: Čas a řeč. 7. Řeč

četba: De magistro, 1-12; 22-27; 29-30; 32-46. literatura:

• Ch. Kirwan, Augustine’s Philosophy of Language, in: E. Stump – N. Kretzmann.

• G. B. Matthews, Knowledge and Illumination, in: E. Stump – N. Kretzmann.

• LK, Čas, sebevztah mysli a řeč podle Augustina, in: Čas a řeč. 8. Svoboda

četba: O svobodném rozhodování, II,18,47 – II,20,54 literatura:

• E. Stump, Augustine on Free Will, in: E. Stump – N. Kretzmann.

• LK, Milost a vůle 9. Etika

četba:

• De div. quest. LXXXIII, 30

• In Ep. Ioh. 10,4-5

• Expos. Gal. 43,4

• De civitate Dei XIX,1-17 literatura:

B. Kent, Augustine’s Ethics, in: E. Stump – N. Kretzmann.

LK, „Miluj a dělej, co chceš.“ Augustinova etika lásky. 10. Filosofie dějin? Politická filosofie

četba: O Boží obci, XIV,28; XVI,43,3; XXII,1,2; XIX,12; XIX,21; XIX,23,5; XIX,24 literatura:

• P. Weithmann, Augustine’s Political Philosophy, in: E. Stump – N. Kretzmann.

• LK, Augustin a jeho dvojí vklad do dějin politického myšlení

• LK, Existují universální dějiny? 11. Lidská mysl jako model Trojice

četba: De Trinitate, IX, X, XV literatura:

• M. T. Clark, De Trinitate, in: in: E. Stump – N. Kretzmann.

• LK, Lidská mysl jako model Trojice (podle Augustinova spisu De Trinitate IX, X a XV), in: Studie z patristiky a scholastiky. 12. Ideje věcí v Bohu

četba: De div. quest. LXXXIII, 46. literatura:

• LK, Ideje a slova: Augustinova Quaestio de ideis, in: Ideje a slova

• LK, Ideje jednotlivin mezi Plotinem a Augustinem, in: Ideje a slova.

Annotation

First-block philosophy seminar: Work with philosophical source texts or discussion of a particular theme, having regard for both tradition and contemporary discussion. Emphasis is laid on learning methodologies.

Evaluation: seminar presentations and a more in-depth written seminar work.