Popis struktury předmětu:
· Uvedení do systému zdravotních a sociálních služeb v ČR, problematiky jejich návaznosti v legislativě a v praxi a nutné koordinace zdravotní a sociální péče.
· Role sociálního pracovníka v posuzování potřebné pomoci a příspěvku na péči. Hodnocení sociálních důsledků zdravotního stavu člověka, stanovení rizika a hledání vhodného způsobu jeho podpory v jeho přirozeném sociálním prostředí včetně podpory rodinných pečujících.
· Základní principy péče o osoby s demencí, duševním onemocněním, roztroušenou sklerózou, závislostí, s mentálním postižením, terminálně nemocných, žijících bez domova aj., a to i s využitím peer lektorů a odborníků z praxe jako hostů.
· Prostřednictvím komentovaných exkurzí do vybraných zařízení se studenti seznámí s příklady dobré praxe v oblasti péče a podpory lidí žijících s demencí, s mentálním a kombinovaným postižením, s duševním onemocněním a pacientů propouštěných z nemocnice do domácího prostředí.
Předmět seznámí studenty s nezbytnou návazností zdravotní a sociální péče a specifickými kompetencemi zdravotně sociálních pracovníků. Ukáže na specifika sociální práce v prostředí zdravotnických zařízení a sociálních služeb zaměřených na pomoc a podporu lidí se zdravotním postižením, dlouhodobým onemocněním a závažnými zdravotními riziky, u nichž zdravotní stav ovlivňuje jejich soběstačnost, sociální začlenění i uplatňování práv. Motivuje studenty k multidisciplinární spolupráci, case managementu a koordinaci služeb zejména v přirozeném sociálním prostředí člověka.
S ohledem na epidemiologická opatření bude výuka probíhat on-line na adrese: https://cuni-cz.zoom.us/j/8960391021?pwd=d29GdXVqdE1ZZkFGSG80Nmg2WTZoUT09