Charles Explorer logo
🇬🇧

Health and Illness

Class at Protestant Theological Faculty |
RPK112

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

a. Pojetí zdraví a nezdraví   b.

Potenciál zdraví, zdraví u chronicky nemocných lidí   c. Salutogeneze a sense of coherence, patogeneze a stádia rozvoje nemoci na příkladu infekčních chorob   d.

Soběstačnost a zdravotní postižení (disabilita)   e. Determinanty zdraví   f.

Tzv. civilizační choroby a jejich prevence, rizikové faktory rozvoje hlavních příčin mortality   g. Vztah lékař – pacient, základy komunikace pečujících profesí s pacienty/ klienty   h.

Hippokratovská etika   i. Komunikace s lidmi nevidomými a s lidmi neslyšícími   j.

Komunikace s lidmi s poruchou autistického spektra a s lidmi se syndromem demence   k. Anamnestický rozhovor   l.

Zákon o zdravotních službách 372/2011 – vymezení zdravotní péče, její druhy a formy   m. Práva pacienta   n.

Struktura lidských potřeb, hospitalismus,   o. Priority podpory lidí s omezenou soběstačností, komunikační a senzorická deprivace   p.

Pojetí stáří, gerontologie, geriatrie   q. Geriatrická křehkost (frailty)   r.

Gerontopsychiatrie, syndrom demence   s. Nevhodné zacházení se starými lidmi, elder abuse and neglect, ageismus   t.

Tzv. geriatričtí obři   u. Dlouhodobá péče na zdravotně sociálním pomezí a její vývojové trendy   v.

Systém integrovaných podpůrných služeb (SIPS)   w. Home care, pečovatelská služba, tísňová péče, respitní služby   x.

Osamělost, samota, autonomie v kontextu zdravotní péče   y. Umírání a paliativní péče   z.

Varovné příznaky (red flags) kardiovaskulárních a cerebrovaskulárních chorob – identifikace životního ohrožení v terénní praxi (streetwork)

Annotation

The course on Health and Disease presents the concepts of health and disease and the fundaments of clinical medicine, clinical communication and medical ethics to non-medical students. It further introduces the common health care vocabulary and the ethical and legal framework of health care provisions. The main focus is laid on humanistic approaches to health, disease and treatments.

A special attention is given to the demographic transition – population ageing, gerontology, self-care, autonomy, disability and long-term health and social care.